Το συμβούλιο Νεώτερων Μνημείων ενέκρινε το σχέδιο αποκατάστασης για το Εμπορικό τρίγωνο των Αθηνών, το οποίο είχε καταρτίσει ο δήμος Αθηναίων.

Το σχέδιο του δήμου Αθηναίων για την αποκατάσταση του ιστορικού εμπορικού τριγώνου της Αθήνας στην περιοχή ανάμεσα στο Σύνταγμα, την Ομόνοια και το Μοναστηράκι παρουσιάστηκε, στο Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων, με τη συμμετοχή του δημάρχου Αθηναίων κ. Γιώργου Καμίνη.

Αφορά την αποκατάσταση του ιστορικού εμπορικού τριγώνου της πόλης και θα υλοποιηθεί σε πρώτη φάση πιλοτικά σε μια έκταση 110 στρεμμάτων, η οποία περικλείεται από τις οδούς Ευριπίδου, Πραξιτέλους, Λέκκα, Αθηναΐδος, Αγίας Ειρήνης και Αθηνάς. Η παρέμβαση, δεν περιορίζεται σε τεχνικές και αισθητικές επεμβάσεις αλλά περιλαμβάνει ένα σύνολο δράσεων, με αιχμή την τήρηση των κανόνων χρήσης του δημόσιου χώρου, την αποκομιδή των απορριμμάτων, τον ορισμό  ωραρίων τροφοδοσίας καθώς και τον εν γένει περιορισμό της αυθαιρεσίας και της παραβατικότητας.

Το σχέδιο, μεταξύ άλλων περιλαμβάνει τη διαμόρφωση πεζοδρόμων, την ανακατασκευή ασφαλτοτάπητα και επισκευή πεζοδρομίων, διαμορφώσεις δρόμων ήπιας κυκλοφορίας, ανάδειξη ιστορικών στοιχείων της περιοχής, ενίσχυση φύτευσης και οδοφωτισμού, ανανέωση αστικού εξοπλισμού, χωροθέτηση στάθμευσης ποδηλάτων και εικαστικές παρεμβάσεις.

Σκοπός του δήμου Αθηναίων τόνισε κ. Καμίνης (δήμαρχος δήμου Αθηναίων) είναι η αποκατάσταση να επεκταθεί και στο υπόλοιπο ιστορικό κέντρο, όπως η Πλάκα και το Θησείο.

 

Το Εμπορικό τρίγωνο μέσα από την ιστορία των δύο τελευταίων αιώνων.
Εμπορικό τρίγωνο Αθηνών: Σχέδιο Κλένζε
Εμπορικό τρίγωνο Αθηνών: Σχέδιο Κλένζε

Ο χαρακτήρας της περιοχής ως Εμπορικού τριγώνου, ο οποίος ήταν και η αιτία της ονομασίας του, διαμορφώθηκε ως πρόθεση ήδη από τα πρώτα σχέδια της Αθήνας (Κλεάνθη-Σάουμπερτ, 1833 και Κλένζε, 1834) ως πρωτεύoυσα του νεοσύστατου ελληνικού κράτους. Κατά την διάρκεια του 19ου αιώνα αποτελεί την καρδιά της αθηναϊκής ζωής. Η ρυμοτομία του είναι ο συνδιασμός της παλιάς Αθήνας (πριν την απελευθέρωση) στο νότιο κομμάτι του και των νέων ιπποδάμειων χαράξεων (σχέδια Κλεάνθη-Σαουμπερτ και Κλένζε). Ο χαρακτήρας αλλά και η πολεοδομική φυσιογνωμία παραμένει γενικά σταθερή (μόνο μικρές μεμονωμένες τοπικές παρεμβάσεις) ως και τις αρχές της Μεταπολίτευσης. Τότε, τουλάχιστον σε επίπεδο θεωρίας και πρωτοβουλιών, αλλάζει ο τρόπος αντιμετώπισης του κέντρου άρα και του εμπορικού τριγώνου, προς μια συνολικότερη θεώρηση. Στην δεκαετία του ’80, με διάφορα διατάγματα και θεσμικές ρυθμίσεις, το εμπορικό τρίγωνο εντάσσεται μαζί με κάποιες άλλες περιοχές στο Ιστορικό Κέντρο των Αθηνών, γίνονται προσπάθειες ανάδειξης της ιστορικής του αξίας, προστασίας του αρχιτεκτονικού του πλούτου, και επίλυσης προβλημάτων χρήσης (πχ κυκλοφοριακό, οχλούσες χρήσεις, συντελεστές δόμησης κ.α.). Σημειώνουμε ότι το όσα τελικά εφαρμόστηκαν στην περιοχή, δεν ταυτίζονται απόλυτα με το παραπάνω θεωρητικό τους πλαίσιο.

Τα τελευταία χρόνια, ορισμένες τοπικές επεμβάσεις (διαπλατύνσεις πεζοδρόμων) έιχαν ως επακόλουθο την ανάπτυξη των ψυχαγωγικών δραστηριοτήτων στην περιοχή. Οι κάτοικοι ήταν και παραμένουν ελάχιστοι σε σχέση με τους εργαζόμενους. Ο εμπορικός χαρακτήρας ενώ διατηρείται, πλήττεται αναπόφευκτα από τις γενικότερες οικονομικές συγκυρίες, κυρίως για τις υποπεριοχές που δεν συνορεύουν με μεγάλους κεντρικούς δρόμους πχ Αθηνάς και Ερμού. Η σημερινή εικόνα είναι αυτή ενός τόπου στην καρδιά των Αθηνών, που όμως υποφέρει κοινωνικοοικονομικά,στον οποίο οι πράσινοι χώροι εκλείπουν, κυριαρχεί το αίσηθημα της ανασφάλειας και οι πολίτες τον επισκέπτονται μόνο για συγκεκριμένους λόγους (κυρίως εμπορικές δραστηριοτητες, και σε περιορισμένη κλίμακα ψυχαγωγικές δραστηριότητες).

Επίσημος ιστότοπος δήμου Αθηναίων 

Επίσημος ιστότοπος Γραμματείας Κεντρικού Συμβουλίου Νεωτέρων Μνημείων

 

Πηγή

“Χρήσεις γης στο Εμπορικό Τρίγωνο της Αθήνας” , Άννα-Ανθή Γκούντρα, Αρχιτέκτων Μηχανικός ΑΠΘ, ΔΠΜΣ -Πολεοδομια-Χωροταξία 2007-2008

Προηγούμενο άρθροΑποτελέσματα Αρχιτεκτονικού Διαγωνισμού για το Καστράκι Δραπετσώνας
Επόμενο άρθροΣεμινάριο Κινηματογράφου στο Ίδρυμα Μ. Κακογιάννης