Στο μήκος κύματος των καταστατικών της στόχων περί πειραματισμού και απόδοσης κλασικών και μη κειμένων η ομάδα τέχνης Oberon, με βάση τη Θεσσαλονίκη, παρουσιάζει από την περασμένη εβδομάδα στο Θέατρο Αυλαία την παράσταση Δούλες του καταγεγραμμένου σε περίοπτη θέση στα γράμματα και το θέατρο (κυρίως του Παραλόγου) Jean Genet.

O Jean Genet, νόθος γιος μιας πόρνης και ενός εργάτη, γνώρισε από την παιδική του ηλικία το σκληρό πρόσωπο της ζωής, αποστράφηκε συχνά το όμορφό της, μυήθηκε στον ομοφιλόφυλο έρωτα περνώντας τρία από τα πιο τρυφερά χρόνια της ζωής του σε αναμορφωτήριο, κινήθηκε μεταξύ παρανομίας, μπουρζουαζίας και πολιτικού ακτιβισμού, αφέθηκε σε έντονα πάθη και ανέπτυξε μια ισχυρή διάνοια την οποία θαύμασαν και «φούντωσαν» με την ερεθιστικότητα και τη στήριξή τους στο έργο του προσωπικότητες, όπως ο Ζαν-Πωλ Σαρτρ και ο Ζαν Κοκτώ.

«Στο μίσος μας για σας παίρνουμε μορφή, Κυρία»

Τα παραπάνω δε θα μπορούσαν να μη δίνουν το στίγμα τους στα έργα του, όχι, βέβαια, μόνο στα θεατρικά. Στις Δούλες, που γράφονται το 1947 με αφόρμηση από ένα αληθινό περιστατικό στη Γαλλία της δεκαετίας του 1930, ο Ζενέ σκιαγραφεί έναν όχι περίοπτο κόσμο, αυτόν των ανθρώπων των χαμηλών τάξεων, που συντίθεται και αποσυντίθεται από την κυριαρχία των αστών επ’ αυτών και από τον μοιραίο ψυχικό τους κατακερματισμό που προφέρει ένα ουρλιαχτό ως σύνθημα για τη λύτρωσή τους.

Με λιτά σκηνικά μέσα που αποδίδουν το δωμάτιο της Κυρίας η ομάδα Oberon επιχειρεί να αποτιμήσει θεατρικά τη σκληρότητα με την οποία επιφόρτισε η ζωή τις Δούλες αδελφές Κλαίρη και Σολάνς. Η σκληρότητα αυτή εικονοποιείται κάθε φορά που η Κυρία απουσιάζει και αυτές μετατρέπουν σε σκηνή το χώρο της –εκφράζοντας μια επικυριαρχία πάνω σ’ αυτόν εν τη απουσία της- για να ερμηνεύσουν το δράμα που ζουν στην καθημερινότητά τους με αλλαγμένους ρόλους, αλλά όχι όρους.

Οι Δούλες- Jean Genet
«Ο Jean Genet γράφει τις «Δούλες» το 1947, ως αντίδραση σε μια κοινωνία που κυριαρχεί η ψευτιά, η προδοσία, η βία, η εκμετάλλευση και η κοινωνική ανισότητα.»

Η Κλαίρη «ντύνεται» Κυρία και η Σολάνς, Κλαίρη. Αυτό το παιχνίδι αποκτά, εν τέλει, την κατάληξη που νομοτελειακά θα αποκτούσε η σύγκρουσή τους με την Κυρία τους, την οποία όμως δεν κατάφεραν (ή «νομοτελειακά» ποτέ δε θα κατάφερναν) να «πάνε» ως το τέλος. Το τέλος συμπίπτει με το δικό τους τέλος… Και το έπλασαν με τα χέρια τους, αν αυτό μπορεί να θεωρηθεί το τελευταίο προπύργιο μιας κάποιας αυτοδιάθεσης.

Οι ηθοποιοί Ιωάννα Λάμνη και Μελίνα Τριανταφυλλίδου, καταθέτοντας μια σεμνή υποκριτική, διαμορφώνουν ένα ταιριαστό σκηνικά ζευγάρι ρόλων με τις πολύ δύσκολες ισορροπίες που θέτει ως πρόκληση το κείμενο του Ζενέ, τις ομοφυλοφιλικές και έντονα αμφιλεγόμενες προεκτάσεις, τις σχεδόν σαδομαζοχιστικές σχέσεις εξουσίας που επιβάλλουν και δέχονται εκατέρωθεν. Η Κυρία – Ντιάνα Ζαχαροπούλου δρα ως αντισταθμιστικός παράγοντας στην ένταση του ζευγαριού των Δούλων και αποφορτίζει το έντονο κλίμα των μεταξύ τους σκηνών. Παράλληλα, ενσαρκώνει ένα υποκείμενο που ταράζει τα βάθη των ψυχών των Δούλων της, ως ποθητή (με λάγνες ορίζουσες) Κυρία και μισητή δυνάστρια της ελευθερίας τους.

Τα παραπάνω τις οδηγούν να φτάσουν ως την απάτη, ελπίζοντας να σημαδέψουν τόσο την αλαβάστρινη επιδερμίδα όσο και την ανέγγιχτη από τα βάσανα της ζωής ψυχή της Κυρίας τους. Αλλά αυτό που καταφέρνουν είναι μια τρύπα στο νερό που τις καθιστά έτι τραγελαφικότερες ηρωίδες, παίρνοντας ώθηση, έτσι, να «κατέβουν» πιο γρήγορα την κατηφορική οδό του εκμηδενισμού της ύπαρξης, μεταφορικά η μία αδελφή, κυριολεκτικά η άλλη.

Η σκηνοθεσία του Διονύση Καραθανάση κινείται σε κλασικά πλαίσια, επιτρέποντας στο κείμενο να αναδείξει τα νοήματά του με καθαρότητα και δίχως τυμπανοκρουσίες, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν πρόκειται για ένα έργο που επιδέχεται σκηνοθετικών πειραματισμών. Η επιλογή της διαπραγμάτευσης με ένα τέτοιο κείμενο που θέτει επί τάπητος πολιτικά, κοινωνικά, ψυχολογικά, ζητήματα φύλου και διάφορα άλλα εγγράψιμα, όπως θα έλεγε ο Barthes, θέματα ανοίγει ένα δρόμο για να αναμένει κανείς να συνεχίσει η ομάδα τέχνης Oberon να εξερευνά όχι «μποτιλιαρισμένα» θεατρικά μονοπάτια.

Οι Δούλες | Trailer

Οι Δούλες | Πληροφορίες παράστασης

Συντελεστές


  • Μετάφραση: Oberon Art Group
  • Σκηνοθεσία: Διονύσης Καραθανάσης
  • Σκηνικά – Κοστούμια: Κέλλυ Εφραιμίδου
  • Σχεδιασμός Φωτισμών: Διονύσης Καραθανάσης, Κέλλυ Εφραιμίδου
  • Επιμέλεια κίνησης: Μαριάνθη Ψωματάκη
  • Βοηθός Σκηνοθέτη: Δήμητρα Σιάχου
  • Επιμέλεια trailer: Μιχάλης Γιαγκουνίδης
  • Φωτογραφίες: Χρύσα Μανδαλιανού
  • Οργάνωση Παραγωγής: Απόστολος Λιάπης
  • Παραγωγή: Ομάδα Τέχνης Oberon
  • Παίζουν οι ηθοποιοί: Ντιάνα Ζαχαροπουλου, Ιωάννα Λαμνή, Μελίνα Τριανταφυλλίδου
  • Ημέρες και ώρες παραστάσεων: κάθε Δευτέρα και Τρίτη στις 21:00 έως τις 14 Φεβρουαρίου
  • Διάρκεια παράστασης: 90’
  • Τιμές εισιτηρίων: 10 ευρώ κανονικό, 8 ευρώ μειωμένο (φοιτητικό, ομαδικό), 5 ευρώ ανέργων
  • Προπώληση Εισιτηρίων: IANOS (Αριστοτέλους 7) και στο ταμείο του Θεάτρου Αυλαία
  • Ώρες ταμείου: Τετάρτη – Κυριακή 10:30 – 13:30, 17:30 – 21:00

Πληροφορίες


  • Θέατρο Αυλαία
  • Διεύθυνση: Πλατεία ΧΑΝΘ (Πλευρά Τσιμισκή)
  • Τηλέφωνο: 2310 237700
  • Site | Facebook | Oberon Art Group

Χορηγός επικοινωνίας

artic-logotupo

Προηγούμενο άρθροΠάνος Παπαδόπουλος: «Προσπαθώ να φέρω το παραμύθι στη ζωή μου»
Επόμενο άρθρο52α Δημήτρια: Ανοικτή Πρόσκληση Υποβολής Προτάσεων