Η πρώτη μου θεατρική γνωριμία με τον Δημήτρη Μαμιό ήταν στο αριστούργημα του Σάμιουελ Μπέκετ «Περιμένοντας τον Γκοντό» το 2017 στο Θέατρο Άλφα-Ιδέα. Ο μονόλογος του Λάκυ βρήκε μια σπάνια παραληρηματική χροιά στην ερμηνεία του και χαράχθηκε ανεξίτηλα στη μνήμη μου. Φέτος, ο Δημήτρης Μαμιός σαν μια άλλη μπεκετική φιγούρα, συνδυάζοντας το γκροτεστ με το παράλογο, όσο παράλογη είναι και η ίδια η συνθήκη της «Πανούκλας» που δραματοποιείται, δίνει άλλη μια ξεχωριστή ερμηνεία με την ομάδα Gaff στο Θέατρο 104.

Σε λίγες μέρες, θα πρωταγωνιστεί σε ένα από τα σημαντικότερα κείμενα της παγκόσμιας δραματουργίας, την «Αντιγόνη» του Ζαν Ανούιγ, που ανεβαίνει στο Υπόγειο του Θέατρου Τέχνης Καρόλου Κουν, σε σκηνοθεσία Μαρίας Πρωτόπαππα. Παράλληλα, φέτος τον συναντάμε και τηλεοπτικά στη σειρά «Σασμός».

Ο ηθοποιός μιλά στο Artic.gr για την επιτυχία της «Πανούκλας», το ανέβασμα της «Αντιγόνης» και τη συνεργασία του με την Μαρία Πρωτόπαππα, το ρεπερτόριο που τον αφορά, καθώς και για το ελληνικό θεατρικό τοπίο και τον τρόπο που βλέπει τον εαυτό του εντός του.

Δημήτρης Μαμιός | Συνέντευξη

Λυδία: – Η «Πανούκλα» του Αλμπέρ Καμύ παρουσιάζεται με συνεχείς παρατάσεις στο Θέατρο 104 από τον Σεπτέμβριο, έχοντας αποσπάσει εξαιρετικές κριτικές. Πού θα έλεγες ότι οφείλεται η επιτυχία της παράστασης από την Ομάδα Gaff σε σκηνοθεσία της Σοφίας Καραγιάννη;
Δημήτρης Μαμιός: – Σίγουρα το ότι έτυχε να απεικονίζει το έργο αυτό που ζούμε τα τελευταία χρόνια άγγιξε το κοινό και μας τίμησε. Πέραν αυτής της συγκυρίας, το έργο είναι τρομερά ατμοσφαιρικό και δυνατό. Η σκηνοθεσία της Σοφίας Καραγιάννη καλοκουρδισμένη και με ακρίβεια. Η Σοφία έχει κάνει μια εξαιρετική διασκευή η οποία βοηθάει πάρα πολύ εμάς τους ηθοποιούς να λειτουργήσουμε μέσα σε αυτήν. Παρόλο που το έργο είναι ατμοσφαιρικό, κλειστοφοβικό, η σκηνοθέτης δημιουργεί ένα σύμπαν το οποίο φέρνει αντιμέτωπο τον θεατή με τα βιώματα του εν καιρώ πανδημίας και νιώθει αισιοδοξία βλέποντας ενα αίσιο τέλος σε όλο αυτο που βιώνουμε.

Η Πανούκλα - Δημήτρης Μαμιός
«Η Πανούκλα» του Αλμπέρ Καμύ, σε σκηνοθεσία Σοφίας Καραγιάννη στο Θέατρο 104 (Φωτογραφία: Χριστίνα Φυλακτοπούλου)

Λυδία: – Στην «Πανούκλα», πώς εκφράζεται και πώς εκπροσωπείται η ιδεολογία του έργου από τους χαρακτήρες του και, κυρίως, από τον δικό σου;
Δημήτρης Μαμιός: – Η Πανούκλα δεν είναι προσωποποιημένος ρόλος, οπότε κλήθηκα να ενσωματώσω μια αφηρημένη έννοια δίνοντάς της σάρκα και οστά. Η «αρρώστια» του φασισμού, λοιπόν, εκπροσωπείται μεσα από τα δικά μου μάτια. Τελικά, υπάρχει ένα είδος λύτρωσης και κάθαρσης με ένα ερωματηματικό πάντα γιατί ποτέ δεν ξέρεις ποια στιγμή ο ιός θα ξαναθεριέψει, όπως ο γιατρός Ριέ μας υπενθυμίζει.

Λυδία: – Πες μου λίγα λόγια για την «Αντιγόνη» του Ζαν Ανούιγ που ανεβαίνει σε λίγες μέρες στο Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν. Τι ζητήματα θέτει το έργο σχετικά με την εξουσία και ποια αντιστοιχία υπάρχει μεταξύ αυτού και της ομώνυμης σοφόκλειας τραγωδίας;
Δημήτρης Μαμιός: – Η Αντιγόνη του Σοφοκλή πρωτίστως, αλλά φυσικά και του Ανουίγ θέτει από τη φύση της το ζήτημα της εξουσίας και πως στεκόμαστε απέναντι σ’ αυτή: υπακούμε ή όχι. Η Αντιγόνη στο έργο του Σοφοκλή αρνείται να υπακούσει γιατί βρίσκει δύναμη στο θεϊκό δίκαιο (που αντιπαραβάλλεται με το θετό), ενώ η Αντιγόνη του Ανουίγ πρέπει μόνη της ως έλλογο ον να σταθεί απέναντι στην παράλογη εξουσία του Κρέοντα. Αυτό ακριβώς, για μένα, την κάνει πιο τραγική φιγούρα.

Δημήτρης Μαμιός: «Όλοι οι ρόλοι που έχω υποδυθεί μέχρι στιγμής είναι ξεχωριστοί για μένα.»

Λυδία: – Η Μαρία Πρωτόπαππα υπογράφει την σκηνοθεσία της πολυαναμενόμενης «Αντιγόνης». Πώς ήταν η συνεργασία σου μαζί της και τι αποκόμισες από αυτήν;
Δημήτρης Μαμιός: – Η Μαρία είναι εξαιρετική στον τρόπο που δουλεύει με τους ηθοποιούς. Δουλέψαμε πάρα πολύ το λόγο, και συγκεκριμένα την ετυμολογία των λέξεων, την οποία θεωρεί πηγή της ερμηνείας. Δεν είχα ξαναδουλέψει με αυτόν τον τρόπο. Με ιντρίγκαρε, μου άνοιξε νέους υποκριτικούς ορίζοντες και σίγουρα έμαθα πάρα πολλά πράγματα.

Δημήτρης Μαμιός - Αντιγόνη του Ζαν Ανούιγ
Δημήτρης Μαμιός – «Αντιγόνη» του Ζαν Ανούιγ σε σκηνοθεσία Μ. Πρωτόπαππα από 18/2 στο Θέατρο Τέχνης (Φωτογραφία: Ρούλα Ρέβη)

Λυδία: – Ποιον ρόλο από όσους έχει ερμηνεύσει μέχρι σήμερα θα ξεχώριζες ή θα έλεγες ότι έχει αποτελέσει ιδιαίτερη πρόκληση υποκριτικά για εσένα;
Δημήτρης Μαμιός: – Όλοι οι ρόλοι που έχω υποδυθεί μέχρι στιγμής είναι ξεχωριστοί για μένα, από το μικρότερο μέχρι τους πρωταγωνιστικούς. Τους χτίζω με πολύ μεράκι και προσωπική δουλειά.

Λυδία: – Ποιο ρεπερτόριο σου αρέσει, τί έργα σε αφορούν ως ηθοποιό;
Δημήτρης Μαμιός: – Μου αρέσει σίγουρα το κλασικό ρεπερτόριο, αλλά δοσμένο με τρόπο που να επικοινωνεί με το σημερινό κοινό.

Δημήτρης Μαμιός: «Μου αρέσει σίγουρα το κλασικό ρεπερτόριο, αλλά δοσμένο με τρόπο που να επικοινωνεί με το σημερινό κοινό.»

Λυδία: – Υπάρχουν κάποια ανακοινώσιμα καλλιτεχνικά σχέδια που θα ήθελες να μοιραστείς;
Δημήτρης Μαμιός: – Αυτή τη στιγμή είμαι σε συζητήσεις για κάποιες δουλειές για το καλοκαίρι, αλλά δε θα ήθελα να ανακοινώσω ακόμη κάτι.

Λυδία: – Πώς βλέπεις την ελληνική θεατρική σκηνή και, ιδίως, πώς βλέπεις ή οραματίζεσαι τον εαυτό σου εντός της;
Δημήτρης Μαμιός: – Δεν κάνω σχέδια για το μέλλον γιατι δε θέλω να απογοητεύομαι! Σίγουρα θα επιθυμούσα να δουλέψω με σκηνοθέτες που θαυμάζω τη δουλειά τους και που θεωρώ ότι θα με βοηθήσουν να εξελιχθώ ως ηθοποιός.

Πληροφορίες παράστασης «Η Πανούκλα» του Αλμπέρ Καμύ | Θέατρο 104
– Πληροφορίες παράστασης «Αντιγόνη» του Ζαν Ανούιγ | Θέατρο Τέχνης Κ. Κουν 

(Φωτογραφία-πορτραίτο: Τάσος Δημακόπουλος)

 

Διαβάστε περισσότερες Θεατρικές συνεντεύξεις εδώ

 

Προηγούμενο άρθροΗ Δημοκρατία του Μπακλαβά – Ένα ανεξάρτητο γλυκόπικρο κράτος «χωρίς θερμίδες»
Επόμενο άρθροHandle with Care – Χορευτική έκθεση της Άριας Μπουμπάκη
Λυδία Τριγώνη
Γεννήθηκε και μεγάλωσε στο Ηράκλειο Κρήτης. Απόφοιτη του τμήματος Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας του Παν/μίου Αθηνών και του μεταπτυχιακού προγράμματος «Λογοτεχνία, Πολιτισμός και Ιδεολογία», με ειδίκευση στο θέατρο. Ασχολείται με τη μετάφραση θεατρικών έργων, εργάζεται ως βοηθός σκηνοθέτη και αρθρογραφεί στο Artic.gr από το 2012.