1ο Διεθνές Φεστιβάλ Δάσους από το ΚΘΒΕ – Εντυπώσεις από παραστάσεις του...

1ο Διεθνές Φεστιβάλ Δάσους από το ΚΘΒΕ – Εντυπώσεις από παραστάσεις του νεότευκτου Φεστιβάλ

Στιγμιότυπο από την παράσταση Τρικυμία στο 1ο Διεθνές Φεστιβάλ Δάσους
Στιγμιότυπο από την παράσταση Τρικυμία του Εθνικού Θεάτρου "Ίων Λούκα Καρατζιάλε" της Ρουμανίας, στο 1ο Διεθνές Φεστιβάλ Δάσους (φωτογραφία για το Artic.gr: Μαρία Δουκάκη)

«Σφράγισε» τις πύλες του το πρώτο διεθνούς χαρακτήρα θερινό θεατρικό φεστιβάλ της Βόρειας Ελλάδας, το 1ο Διεθνές Φεστιβάλ Δάσους, που έλαβε χώρα από την 1η έως τις 14 Ιουλίου παράλληλα με τις θεατρικές, μουσικές και όχι μόνο εκδηλώσεις του 3ου Φεστιβάλ Δάσους. Όλα τα παραπάνω υπό την αιγίδα του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος, του έμψυχου δυναμικού του, καλλιτεχνικού, διοικητικού και τεχνικού. Το Artic.gr παρουσιάζει στο παρόν άρθρο εντυπώσεις από παραστάσεις αυτού του νεότευκτου Φεστιβάλ που αποτέλεσε τον πιο σημαντικό καλλιτεχνικό πόλο της Θεσσαλονίκης για όσους και όσες επιλέγουν ή αναγκάζονται να περάσουν το καλοκαίρι τους στην πόλη. Μακάρι αυτή η ιδιαίτερη πρωτοβουλία με το πολυεπίπεδο «κόστος», οικονομικό, καλλιτεχνικό και κοινωνικό, να έλαβε την επιθυμητή ανταπόκριση και να κατοχυρωθεί ως θεσμός στη συνείδηση του κοινού της Βόρειας Ελλάδας υπό τη σχέση αλληλεπίδρασης που θα έπρεπε να υπάρχει μεταξύ καλλιτεχνικών φορέων και κοινωνίας.

Ξένες παραγωγές στο 1ο Διεθνές Φεστιβάλ Δάσους

Η τρίτη κατά σειρά ξένη παραγωγή που φιλοξενήθηκε στη Θεσσαλονίκη από το 1ο Διεθνές Φεστιβάλ Δάσους ήταν μια παράσταση από το Εθνικό Θέατρο «Ίων Λούκα Καρατζιάλε» (Teatrul National IL Caragiale) της Ρουμανίας. Η εντύπωση του κοινού της πόλης ήταν μάλλον αμήχανη, όμως εάν εδραιωθεί η πειραματική καλλιτεχνική πολιτική του ΚΘΒΕ, σίγουρα θα αποτελέσει αναβαθμιστικό παράγοντα για την πόλη της Θεσσαλονίκης.

Τρικυμία – Teatrul National IL Caragiale (Ρουμανία)

Στα της παράστασης, ο ρουμανικός θίασος παρουσίασε μία μεγαλόσχημη σύνθεση βασισμένη στο τελευταίο έργο του Ουίλλιαμ Σαίξπηρ, την Τρικυμία, ένα κείμενο για την εξουσία και την εκδίκηση πιο ήπιο από τα προηγούμενα έργα του, αλλά και πιο υποβλητικό εξαιτίας της μαγείας (με σκοτεινές ορίζουσες) που αποτελεί το συνεκτικό κρίκο γεγονότων και χαρακτήρων του έργου και που προκαλεί την περιώνυμη τρικυμία και διάφορες «παραισθησιογόνες» καταστάσεις. Τα παραπάνω αποκλιμακώνονται με την ένωση δύο νέων, όπως συμβαίνει συχνά, της Μιράντα –κόρης του πρωταγωνιστή Πρόσπερο- και του Φερδινάνδο και την αποκήρυξη της υψηλής του τέχνης από τον εκπεπτωκότα πρώην Δούκα του Μιλάνο, Πρόσπερο, καθώς ο ίδιος ο Σαίξπηρ παρομοίως αποσυρόταν από την τέχνη της γραφής.

Ο σημαντικός Ρουμάνος ηθοποιός Ion Caramitru στο 1ο Διεθνές Φεστιβάλ Δάσους
Ο σημαντικός Ρουμάνος ηθοποιός Ion Caramitru ερμηνεύει τον σαιξπηρικό Πρόσπερο στο 1ο Διεθνές Φεστιβάλ Δάσους του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος (Φωτογραφία για το Artic.gr: Μαρία Δουκάκη)

Ο χαρακτήρας της παράστασης ήταν φαντασμαγορικός, ο θίασος πολυπληθής, τα σκηνικά που γέμισαν τη σκηνή του θεάτρου Δάσους ευρηματικά, ενώ στο ρόλο του Πρόσπερο το κοινό είχε την ευκαιρία να απολαύσει έναν από τους σημαντικότερους και πλέον αναγνωρισμένους ηθοποιούς του ρουμανικού θεάτρου, τον Ion Caramitru. Τα σκηνικά μέσα που συνεπικούρησαν την υποκριτική των ηθοποιών ήταν πολλά, από μικρόφωνα μέχρι κούνιες, αλλαγές συνθηκών από “talk show” σε χορό, τραγούδι και σωματικό θέατρο, η μουσική επένδυση καταλάμβανε ζωτικό χώρο, ενώ ο ρυθμός και το χιούμορ, παρά το εμπόδιο της ξένης γλώσσας, δεν άφησαν αδιάφορους τους θεατές που υπήρξαν ενεργητικοί, αλληλεπιδρώντας με το θέαμα και καταχειροκρότησαν τη σχεδόν τρίωρη αυτή «συμφωνία» (Fortuna).

Τρικυμία – Teaser

Συντελεστές της παράστασης Τρικυμία

Παίζουν:

  • Πρόσπερο: Ion Caramitru
  • Μιράντα: Alexandra Sălceanu
  • Κάλιμπαν: Mihai Călin
  • Άριελ: Istvan Teglas
  • Φέρντιναντ: Alexandru Călin
  • Σεμπάστιαν: Gavril Pătru
  • Αντόνιο: Ioan Andrei Ionescu
  • Αλόνσο: Andrei FInţi
  • Γκονζάλο: Vitalie Bichir
  • Στέφανο: Marcelo S. Cobzariu
  • Τρίνκουλο: Mihai Calotă
  • Ναύτες, πνεύματα, πλάσματατου νησιού: Alexandra Poiană, Eduard Cârlan, Mădălin Mandin, Ionuţ Toader, Axel Moustache, Eduard Adam
  • Μετάφραση: Radu Nichita, Nina Cassian
  • Σκηνοθεσία και μουσική επένδυση: Alexander Morfov
  • Βοηθός σκηνοθέτη: Patricia Katona
  • Σκηνογραφία: Nikola Toromanov
  • Βοηθός σκηνογράφου: George Pomponiu
  • Σχεδιασμός κοστουμιών: Andrada Chririac
  • Βοηθός σχεδ. κοστουμιών: Daria NiGht
  • Χορογραφίες: Florin Fieroiu
  • Μουσική διδασκαλία: Lucian Maxim
  • Σχεδιασμός φωτισμού: Chris Jaeger
  • Stage managers: Viorel Florea, Silviu Negulete
  • Υποβολέας: Angelica Manciu
  • Ήχος: Sorin Brehuescu
  • Φωτισμός: Ionel Docan
  • Χειρισμός dimmer: Mircea Mitroi,
  • Media: Constantin Șimon
  • Χειρισμός media: Andrei Florea
  • Συντονισμός σκηνής: Eugen Mareș
  • Teatrul National IL Caragiale
Medeas on getting across – Teatr Zar Ινστιτούτου Γκροτόφσκι (Πολωνία)

Η παράσταση Medeas  ασχολείται με ένα οικουμενικό και απολύτως σύγχρονο πρόβλημα –τη μετανάστευση. Είναι μια μουσική παράσταση βασισμένη σε αραβικά, περσικά και κουρδικά τραγούδια που ερμηνεύουν επιλεγμένοι τραγουδιστές. Η παράσταση αυτή εξερευνά ενδελεχώς τα βαθύτερα όρια του βιώματος της απόρριψης.

Βασισμένη στο κείμενο του Δημήτρη Δημητριάδη Η άνθρωπος, η παράσταση πραγματεύεται εκ παραλλήλου τη σύγχρονη προσφυγική/μεταναστευτική κρίση με το μύθο της Μήδειας, που συμβολίζει την αρχετυπικά προδομένη γυναίκα, την ένθεη πια μητροκτόνο, που αποχωρίστηκε τα ανθρώπινα μέτρα καταλαμβανόμενη από την υβριστική μανία της εκδίκησης. Ωστόσο, πια, δε θα λαχταρούσε τίποτ’ άλλο παρά την επιστροφή στα παιδιά της και στα ανθρώπινα σταθμά της θνητής ζωής με φυσική απόληξη το θάνατο. Η απόρριψη και η εκδίωξη από την πατρίδα, το χώμα, το νερό, τις παραδόσεις και τους ανθρώπους της θεματοποιούνται αισθητηριακά σ’ αυτήν την παράσταση του άλγους για το νόστο σε έναν τόπο όχι τόσο ή μόνο γεωγραφικό, αλλά κυρίως ψυχικό.

Από τη σκηνική εγκατάσταση του Medeas on getting across
Από τη σκηνική εγκατάσταση του Medeas on getting across στη σκηνή της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών

Το καλλιτεχνικό σύμπαν του Medeas που ήρθε στη σκηνή της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών από το Ινστιτούτο Γκροτόφσκι της Πολωνίας δε μοιάζει με κάτι από όσα έχει συνηθίσει το ελληνικό «μάτι», ξαφνιάζει με τα μέσα του, ταράζει τις αισθήσεις με τη σωματικότητα και εν γένει την υλικότητα με την οποία μετουσιώνει τις έννοιες, ιδέες και καταστάσεις που πραγματεύεται. Η εκτέλεση των επί σκηνής καλλιτεχνών –μετρημένη με μουσική ακρίβεια– ο στακάτος και λιτός λόγος του Δημήτρη Δημητριάδη που συναντιέται με τον Ευριπίδη και τη Ζωή Καρέλλη εκφερόμενος ανατριχιαστικά από το στόμα της Πολωνής ηθοποιού, η άμεση επαφή των θεατών πάνω στη σκηνή (κυριολεκτικά) με το δρώμενο, συνιστούν μια μοναδική θεατρική εμπειρία για τη Θεσσαλονίκη με τη μεσολάβηση του Διεθνούς Φεστιβάλ Δάσους.

Συντελεστές παράστασης Medeas on getting across 

  • Ηθοποιοί / μουσικοί: Davit Baroyan, Jarosław Fret, Aleksandra Kotecka, Selda Őztűrk, Simona Sala, Orest Sharak, Marjan Vahdat, Tomasz Wierzbowski
  • Κείμενο: Dimitris Dimitriadis
  • Φωτισμός: Maciej Mądry
  • Μουσική δραματουργία, εγκατάσταση, σκηνοθεσία: Jarosław Fret, Simona Sala
  • Teatr Zar 
  • Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος
 1ο Διεθνές Φεστιβάλ Δάσους – 3ο Φεστιβάλ Δάσους του ΚΘΒΕ: τηλεοπτικό σποτ

NO COMMENTS

Σημείωση: Το σχόλιο σας θα αναρτηθεί μετά από έγκριση του διαχειριστή

Leave a Reply