Δεσποινίς Τζούλια στο Από Μηχανής θέατρο, σε μια σκηνοθεσία-ματιά στον κόσμο του Σουηδού δραματουργού, με τόλμη και αυθεντικότητα. Ένα έργο που με τον πρόλογό του ακόμα, ο συγγραφέας καταθέτει ένα νατουραλιστικό μανιφέστο-καταγγελία της ηθικής διαφθοράς της ανθρώπινης φύσης, πάνω στην ανελέητη μάχη μεταξύ των φύλων.

Ένα βράδυ του Ιούνη…

Στο θερινό ηλιοστάσιο, μεγάλη γιορτή που πηγάζει από την παγανιστική προϊστορία, συνδέεται με τη λατρεία του ήλιου και παράλληλα με τη χριστιανική γιορτή της γέννησης του  Αγίου Ιωάννη του Βαπτιστή (23 ή στις 24 Ιουνίου), τοποθετείται η δράση του Δεσποινίς Τζούλια από τον Στρίντμπεργκ. Το βράδυ της παραμονής, η νεαρή κόρη του κόμη, Τζούλια, από θύτης και εξουσιαστής των ταξικά κατωτέρων της, γίνεται το θύμα της γοητείας του υπηρέτη Ζαν.

Ο σύμφωνος με τα ήθη αρραβώνας της έχει πρόσφατα διαλυθεί και εκείνη αντί να ακολουθήσει τους συγγενείς και τον πατέρα της, περνά τη νύχτα με έναν «δούλο», ο οποίος μάλιστα έχει ερωτικό δεσμό με τη μαγείρισσα του κτήματος, Κριστίν. Η βίαιη προσπάθεια κατάκτησης και υποταγής του άλλου θα φανερώσει σε όλη της την αγριότητα τη σύγκρουση των αντιθέτων. Μια σύγκρουση ανάμεσα στο αρσενικό και το θηλυκό, τον εξουσιαστή και τον εξουσιαζόμενο, τη μέρα και τη νύχτα, τη ζωή και το θάνατο.

Δεσποινίς Τζούλια στο Από Μηχανής
Δεσποινίς Τζούλια στο Από Μηχανής, από την Ανδρονίκη Αβδελιώτη. Παίζουν: Ανδρονίκη Αβδελιώτη, Λάζαρος Βαρτάνης, Ελεάννα Παναγουλέα.
Η παράσταση

Η Ανδρονίκη Αβδελιώτη με το ανέβασμα του Δεσποινίς Τζούλια στο Από Μηχανής επιχειρεί τη διακειμενική σύνδεση ενός ήδη πολυδιάστατου αλλά και πολυδιαβασμένου έργου με τη Σαλώμη του Oscar Wilde συνθέτοντας στην πρόταση της, αποσπάσματα από τα Ευαγγέλια. Κοινός άξονας, η ιστορία του Βαπτιστή Ιωάννη και η θυσία του. Η τελετή αποκεφαλισμού του Αγίου σε μια αντίστροφη εικόνα με τη θυσία της Τζούλια καθώς ο Ζαν – Ιωάννης «εκδικείται» και παίρνει το κεφάλι (μεταφορικά και κυριολεκτικά) της Τζούλια – Σαλώμης. Στο βάθος η μαγείρισσα Κριστίν (η ιδιότητα της, δηλωτική συνεχώς της παρουσίας της μέσω της στολής -ρόλου), με το βιβλικό λόγο, υπενθυμίζει τη θεία δίκη που οι άνθρωποι, κυριευμένοι από τα πάθη τους, αμελούν: «Και είπε, όποιος υψώνει τον εαυτό του θα ταπεινωθεί. Και αυτός που ταπεινώνει τον εαυτό του θα υψωθεί».

Η Δεσποινίς Τζούλια στο Από Μηχανής είναι η Τζούλια που ξέρουμε πως θα δούμε, σε μια παράσταση που ακολουθεί το κείμενο και το νατουραλιστικό του ύφος, τις δράσεις και τις εσωτερικές συγκρούσεις που καταλήγουν να απογυμνώσουν ηθικά τους χαρακτήρες και να τους εξοντώσουν συναισθηματικά. Μια παράσταση ολοκληρωμένη, ισορροπημένη στο σύνολο της, με μια καλή ανάγνωση των επιπέδων του έργου, τόσο οριζόντια όσο και κάθετα, που ακόμη και τις όποιες αδυναμίες στη ροή ή στην ενέργεια μπορεί και τις ξεπερνά αφήνοντας την ικανοποίηση στο θεατή που θέλει πράγματι να δει και να ακούσει την ιστορία της Δεσποινίδος Τζούλια.

«Σήκω πάνω», «Κάτσε κάτω»

Η καθαρή αντιστροφή των χαρακτήρων και οι προσεκτικά δομημένες μεταβάσεις που ακολούθησαν, ανήκουν στις αρετές της παράστασης. Η υποστήριξη του σκηνικού περιβάλλοντος επίσης συνέβαλε στο ειλικρινές αποτέλεσμα, εδώ με μια προσέγγιση ξεκάθαρα νατουραλιστική και αισθητικά λεπτομερή, χωρίς εκπλήξεις (σκηνικά – κοστούμια: Νικόλαος Μαρμαροτούρης-Ανδρονίκη Αβδελιώτη). Από την άλλη, η κίνηση των ηθοποιών σε όλη τη σκηνή, εκτός ή παράλληλα συγκεκριμένων δράσεων και χωρίς λόγο –κατεύθυνση, υπονόμευσε αντί να ενισχύσει το κείμενο.

Η σκηνοθέτης, προτείνει μια Τζούλια αιθέρια σχεδόν (ενισχυμένη από το χειροποίητο κοστούμι-φόρεμα που παραπέμπει σε παραμυθιακή εικόνα), συντονισμένη απόλυτα στο λόγο και τη σκέψη της ηρωίδας. Κινησιολογικά συνεπής και προσεκτική, «βοηθά» σε σημεία τον παρτενέρ της (Ζαν) να την ακολουθήσει ενεργειακά, όταν ο ίδιος δείχνει να «χάνει» τον κοινό τους ρυθμό. Ο Ζαν του Λάζαρου Βαρτάνη, είναι ένας «ευγενής» Ζαν. Αναδεικνύεται μέσα από την αυθεντικά εξωτερικευμένη σκέψη και όχι τόσο μέσα από την ωμότητα των δράσεων του ήρωα. Αυτό το στοιχείο τον φέρνει πιο κοντά στην Τζούλια της Αβδελιώτη, δημιουργώντας έτσι από κοινού μια σχέση υπό ίσους σκηνικούς όρους. Η Κριστίν της Ελεάννας Παναγουλέα κρύβει μια έντονη εσωτερικότητα που όμως δεν κατορθώνει να ολοκληρωθεί στη δράση. Συναισθηματική και σοβαρή, ακολουθεί τη ροή με συνέπεια.

Δεσποινίς Τζούλια στο Από Μηχανής θέατρο, σε μια ειλικρινή αφήγηση για το σκοτάδι και το φως της ανθρώπινης ψυχής, από νέους ανθρώπους που έχουν ακόμη περισσότερα να μας προτείνουν στο μέλλον.

Δεσποινίς Τζούλια στο Από Μηχανής
“Δεσποινίς Τζούλια” στο Από Μηχανής, του Αυγούστου Στρίντμπεργκ, σε μια σκηνοθεσία από την Ανδρονίκη Αβδελιώτη, ματιά στον κόσμο του Σουηδού δραματουργού.
Συντελεστές παράστασης Δεσποινίς Τζούλια

  • Μετάφραση – σκηνοθεσία: Ανδρονίκη Αβδελιώτη
  • Βοηθός σκηνοθέτη: Ελεάννα Παναγουλέα
  • Σκηνικά – κοστούμια: Νικόλαος Μαρμαροτούρης -Ανδρονίκη Αβδελιώτη
  • Μουσική: Σίσσυ Βλαχογιάννη
  •  Έπαιξαν οι μουσικοί: Μυρσίνη Βεστάκη, Βαρβάρα Τσότρα, Σίσσυ Βλαχογιάννη
  • Φωτογραφίες – αφίσα – teaser : Ναταλία Β.
  • Τρέιλερ: Ελένη Κορακάκη
  • Παίζουν: Ανδρονίκη Αβδελιώτη, Λάζαρος Βαρτάνης, Ελεάννα Παναγουλέα
Πληροφορίες

  • Τοποθεσία: Από Μηχανής Θέατρο
  • Διεύθυνση: Ακαδήμου 13 Μεταξουργείο
  • Τηλέφωνα κρατήσεων: 210 5231131 / 6942419151
  • Ημερομηνίες παραστάσεων:  Από 18 Νοεμβρίου κάθε Σάββατο στις 18:00
  • Τιμές εισιτηρίων: Γενική είσοδος 10 ευρώ, μειωμένο (Φοιτητικό, ατέλεια, ανέργων) 7 ευρώ
  • Site Από Μηχανής Θεάτρου

Χορηγός επικοινωνίαςartic-logotupo

–Βία: Καθόλου

–Γυμνό: Καθόλου

 

 

Διαβάστε περισσότερες θεατρικές κριτικές εδώ

 

Προηγούμενο άρθροΟι δρόμοι του χιονιού από το Θέατρο ΤΟΠΟΣ ΑΛΛΟύ στη Σουηδία
Επόμενο άρθροΚόσμοι από γάλα της Κατερίνας Κλειτσιώτη στην ΑΣΚΤ
Μαρία Στέλλα Μπινίκου
Απόφοιτη Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας, της Φιλοσοφικής Σχολής Ιωαννίνων (κατεύθυνση Ψυχολογίας) και Θεατρικών Σπουδών, της Σχολής Καλών Τεχνών, στο Ναύπλιο. Φοιτήτρια στο Μεταπτυχιακό πρόγραμμα «Σύγχρονες Δημοσιογραφικές Σπουδές», του Ελληνικού Ανοιχτού Πανεπιστημίου.