«Αστερίξ και Οβελίξ: Στο Δρόμο για την Κίνα» (Astérix & Obélix: L’ Empire du Milieu)
Με ένα all-star καστ και μία από τις μεγαλύτερες παραγωγές στην ιστορία του ευρωπαϊκού κινηματογράφου, οι πολυαγαπημένοι Αστερίξ και Οβελίξ επιστρέφουν σε μια ακόμη εντυπωσιακή, ξεκαρδιστική περιπέτεια που θα μας πάει ένα ταξίδι στη μακρινή Κίνα!

Υπόθεση «Αστερίξ και Οβελίξ: Στο Δρόμο για την Κίνα» (Astérix & Obélix: L’ Empire du Milieu)

Βρισκόμαστε στο έτος 50 π. Χ. Η αυτοκράτειρα της Κίνας μόλις φυλακίστηκε μετά από πραξικόπημα που υποκινήθηκε από έναν προδότη πρίγκιπα. Με τη βοήθεια ενός εμπόρου και του πιστού της σωματοφύλακα, η μοναχοκόρη της αυτοκράτειρας, πριγκίπισσα Σας-Γι, καταφέρνει να διαφύγει στη Γαλατία για να ζητήσει βοήθεια από -ποιους άλλους;- τους ξακουστούς πολεμιστές, Αστερίξ και Οβελίξ.

Οι δύο αχώριστοι ήρωές μας δέχονται ευχαρίστως να βοηθήσουν την πριγκίπισσα να σώσει τη μητέρα της και να ελευθερώσει τη χώρα της. Έτσι αρχίζουν ένα μεγάλο ταξίδι προς την Κίνα, όπου τους περιμένει μια τεράστια περιπέτεια. Όμως τα πράγματα περιπλέκονται ακόμη περισσότερο όταν ο Καίσαρας και ο ισχυρός στρατός του, διψασμένοι για μια νέα κατάκτηση, αποφασίζουν να κατευθυνθούν κι αυτοί προς την Κίνα…

Δέκα χρόνια μετά την τελευταία ταινία με πρωταγωνιστές το θρυλικό δίδυμο, οι περιπέτειες του Αστερίξ ανανεώνονται με μια ολόφρεσκια ιστορία, την ορεξάτη σκηνοθετική ματιά του Γκιγιόμ Κανέ, κι ένα εντελώς καινούργιο καστ που περιλαμβάνει μερικούς από τους μεγαλύτερους σταρ του γαλλικού σινεμά (Γκιγιόμ Κανέ, Ζιλ Λελούς, Βενσάν Κασέλ, Μαριόν Κοτιγιάρ μεταξύ άλλων) αλλά και τον θρύλο των γηπέδων Ζλάταν Ιμπραϊμοβιτς!

Πρόκειται για μια ακόμη θριαμβευτική επιστροφή στη μεγάλη οθόνη για μια ιστορία που έχει, άλλωστε, αποδειχθεί άτρωτη στο πέρασμα του χρόνου. Γραμμένη από τον Ρενέ Γκοσινί και εικονογραφημένη από τον Αλμπέρ Ουντερζό, η σειρά «Περιπέτειες του Αστερίξ» πρωτοκυκλοφόρησε στο γαλλο-βελγικό περιοδικό κόμικ Pilote στις 29 Οκτωβρίου του 1959. Στην Ελλάδα, το κόμικ πρωτοκυκλοφόρησε στα τέλη της δεκαετίας του 1960 και πλέον είναι διαθέσιμο από τη Μαμούθ Comix σε άλμπουμ των 50 περίπου σελίδων.

Όπως είναι άλλωστε γνωστό σε όλους, η ιστορία ακολουθεί τα ξεκαρδιστικά κατορθώματα ενός χωριού ανυπότακτων Γαλατών το 50 π.Χ., που είναι και οι μόνοι που αντιστέκονται στην παντοδύναμη ρωμαϊκή κατοχή. Το μυστικό τους; Το μαγικό φίλτρο που φτιάχνει ο δρυίδης τους, το οποίο και χαρίζει υπεράνθρωπη δύναμη σε όποιον το καταναλώσει. Αυτό το φίλτρο συχνά-πυκνά είναι που τους ξελασπώνει και στα μπλεξίματα που έχουν εκτός του χωριού τους, αφού οι περιπέτειες του πρωταγωνιστικού διδύμου, του πανέξυπνου Αστερίξ και του καλοκάγαθου γίγαντα Οβελίξ, συχνά τους ταξιδεύουν και σε άλλες χώρες.

Η επιτυχία της σειράς είναι αδιαμφισβήτητη: το κόμικ είναι ένα από τα πιο δημοφιλή  στον κόσμο, έχοντας μεταφραστεί σε πάνω από 100 γλώσσες (στην Ελλάδα, μάλιστα, υπάρχουν διαθέσιμα τεύχη και στα αρχαία ελληνικά, αλλά και στην κυπριακή, κρητική και ποντιακή διάλεκτο!) και σημειώσει πωλήσεις πάνω από 325 εκατομμυρίων αντιτύπων. Έχει, επίσης, εμπνεύσει ταινίες και τηλεοπτικές σειρές, μια σειρά από παιχνίδια, ακόμη κι ένα θεματικό πάρκο. Έχοντας μεγαλώσει γενιές και γενιές αναγνωστών, πλέον ο Αστερίξ ξεκινάει για νέα ταξίδια χάρη στη μαγική του ικανότητα να ενώνει μικρούς και μεγάλους!

Αστερίξ και Οβελίξ: Στο Δρόμο για την Κίνα
Αστερίξ και Οβελίξ: Στο Δρόμο για την Κίνα
Ο σκηνοθέτης και πρωταγωνιστής Γκιγιόμ Κανέ μιλά για την ταινία

 

Ας ξεκινήσουμε από την αρχή αυτής της απίστευτης περιπέτειας, η οποία διήρκεσε συνολικά 4 χρόνια: ήταν οι περιπέτειες του Αστερίξ και του Οβελίξ μέρος της παιδικής σας ηλικίας;

Φυσικά! Ο πατέρας μου είχε σχεδόν όλα τα κόμικ του Αστερίξ – και εννοώ ότι τα διάβαζε και μόνος του, όχι μόνο για να τα μοιραστεί με τις αδελφές μου και εμένα. Και είναι τόσο συγκινητικό σήμερα όταν διαβάζω κι εγώ τα κόμικ με τα παιδιά μου. Αυτός είναι ένας από τους λόγους για τους οποίους ξεκίνησα αυτήν την ταινία: για να μπορέσω επιτέλους να γυρίσω μια ταινία για τα παιδιά μου και για όλα τα παιδιά.

Και τι θυμάστε για τις πρώτες τέσσερις ταινίες με αυτούς τους ήρωες;

Είδα την ταινία του Κλοντ Ζιντί το 1999 και μου άρεσε πολύ, αλλά ήταν η ταινία του Αλέν Σαμπά το 2002 που με ενθουσίασε πραγματικά. Κατά τη γνώμη μου, ήταν αυτή η ταινία που ανέπτυξε πραγματικά το ενδιαφέρον του κοινού για τις περιπέτειες του Αστερίξ και του Οβελίξ στον κινηματογράφο… Κατάφερε να διατηρήσει το DNA του κόμικ, φέρνοντας ταυτόχρονα τη δική της πινελιά, το δικό της τόνο: επινόησε κάτι που δεν είχε δει ακόμη ο κινηματογράφος στη Γαλλία. Στη συνέχεια, είδα και τις επόμενες δύο ταινίες και νομίζω ότι -αν και είναι πάντα περίπλοκο να συγκρίνουμε τις ταινίες- η καλλιτεχνική διεύθυνση της ταινίας που διαδραματίζεται στους Ολυμπιακούς Αγώνες είναι εξαιρετικής ποιότητας.

Πότε σας ήρθε η πρόταση για το «Στο Δρόμο για την Κίνα»;

Ο Αλέν Ατάλ, παραγωγός μου εδώ και πολλά χρόνια, ένωσε τις δυνάμεις του με τον Γιόχαν Μπαϊαντά, ο οποίος είχε αρχικά δουλέψει ένα σενάριο για μια περιπέτεια του Αστερίξ και Οβελίξ στην Κίνα και είχε εξασφαλίσει τη συμφωνία του εκδοτικού οίκου για αυτή την πρωτότυπη ιστορία. Με ρώτησαν λοιπόν αν με ενδιέφερε το έργο στη θεωρία και με έβαλαν να διαβάσω ένα κείμενο που περιέγραφε την ιστορία.

Στην αρχή, δεν φανταζόμουν καθόλου τον εαυτό μου να αναλαμβάνει το πρότζεκτ. Αλλά καθώς διάβαζα την ιστορία, μου ήρθε στο μυαλό η ιδέα να γυρίσω μια σπουδαία ταινία περιπέτειας και ταξιδιού… Αρκετά γρήγορα, είδα όλη την κινηματογράφηση, με μάχες, σκηνές δράσης, πολύ μεγάλα σκηνικά: ένα κινηματογραφικό έπος από αυτά που δεν βλέπουμε πια συχνά στη Γαλλία.  Ήξερα ότι ο Αστερίξ είναι μία κινηματογραφική σειρά που δίνει στους σκηνοθέτες τα μέσα για να τα κάνουν όλα αυτά.

Όμως, αφού έδειξα το ενδιαφέρον μου για το έργο, έπρεπε να περάσω το τεστ σκηνοθεσίας και να δείξω τα διαπιστευτήριά μου! Σε αυτό το στάδιο, ανακάλυψα την πρώτη εκδοχή του σεναρίου που είχαν γράψει οι Ζιλιέν Ερβέ και Φιλίπ Μεσελέν. Δουλέψαμε ξανά μαζί και μετά μόνοι μας, γιατί ήθελα να κάνω την ταινία πιο προσωπική, φέρνοντας πράγματα από τον δικό μου κόσμο. Νομίζω ότι συνολικά πρέπει να έχω γράψει περίπου δέκα εκδοχές πριν ξεκινήσω.

Είναι εύκολο να κάνεις μια τόσο μεγάλη ταινία, και μάλιστα ως συνέχεια σε μια κινηματογραφική σειρά ταινιών που έχει σημειώσει μεγάλη επιτυχία;

Αυτή τη σκέψη την αφήνω πάντα στην άκρη όταν γυρίζω μια ταινία. Έχω τουλάχιστον αυτό το προσόν: την ασυνειδησία! Βέβαια, αυτό δεν με εμποδίζει να είμαι ρεαλιστής και σοβαρός, απλώς θέλω να διατηρώ μια κάποια ανεμελιά λέγοντας στον εαυτό μου ότι αν μου αναθέσουν ένα έργο όπως αυτό, είναι επειδή με εμπιστεύονται. Και πρέπει να κάνω ό,τι καλύτερο μπορώ με ό,τι μπορώ να κάνω. Ξέρετε, είναι σαν να σκαρφαλώνεις ένα βουνό με γυμνά χέρια: όταν σταματάς και αναρωτιέσαι αν θα τα καταφέρεις, σφίγγεσαι και πέφτεις…

Σε μια τέτοια ταινία, όταν ξεκινάς, είναι αδύνατο να γυρίσεις πίσω. Πρόκειται για μια τερατώδη μηχανή στην οποία εμπλέκονται πολλοί άνθρωποι και κάθε ερώτηση που σου κάνουν και κάθε απάντηση που δίνεις, έχει άμεσες και μνημειώδεις συνέπειες. Ηθικό δίδαγμα: ποτέ μην κάνετε στον εαυτό σας μια ερώτηση και πάντα να προσποιείστε ότι έχετε την απάντηση!

Αυτή είναι η όγδοη ταινία μου ως σκηνοθέτη και η εμπειρία των προηγούμενων γυρισμάτων ήταν πολύ χρήσιμη για μένα, γιατί παρόλο που δεν ήθελα να ανησυχώ για το μέγεθος του προϋπολογισμού, προσπάθησα να παραμείνω εντός του πλαισίου. Συνειδητοποίησα επίσης ότι, ακόμη και με έναν τόσο μεγάλο προϋπολογισμό, μπορεί να έχεις προβλήματα με τα έξοδα. Η εξήγηση είναι απλή: όλοι οι εμπλεκόμενοι στην ταινία γνώριζαν ότι επρόκειτο για έναν «Αστερίξ» και όλοι ήθελαν να κάνουν την καλύτερη δυνατή δουλειά: διακόσμηση, κοστούμια, ειδικά εφέ κ.λπ.

Ας πάρουμε το παράδειγμα των κοστουμιών: η Μαντλίν Φοντέν τα έφτιαξε με χρωστικές ουσίες που χρησιμοποιούνταν κατά τη γαλλο-ρωμαϊκή εποχή για να γίνουν ακόμη πιο ρεαλιστικά. Όλες αυτές οι βαφές έγιναν με το χέρι! Στις στολές των στρατιωτών, κάθε ένα από τα μικρά δερμάτινα κομμάτια κόπηκε με το χέρι πριν ραφτεί, επίσης με το χέρι… Μια τρέλα! Έτσι, ναι, σημαίνει ότι ξοδεύουμε πολλά χρήματα, αλλά στο τέλος, αξίζει τον κόπο γιατί φαίνεται στην οθόνη.

Πέρα από τη συνεργασία στο σενάριο και τη σκηνοθεσία, παίζετε το ρόλο του Αστερίξ.

Ναι, αλλά δεν ήθελα στην αρχή! Για να είμαι ειλικρινής, όταν ανέπτυσσα την ιστορία και τους χαρακτήρες, ήθελα στην πραγματικότητα να παίξω τον Καίσαρα. Έτσι άρχισα να γράφω το ρόλο ενός καταθλιπτικού, τρελά ερωτευμένου με την Κλεοπάτρα, η οποία μόλις έχει κατακτήσει την κινεζική αγορά, ενώ εκείνος πρέπει να αποδεχτεί ότι είναι γνωστός «μόνο» στην ευρωπαϊκή του αυτοκρατορία. Ίσως είδα κάποιες ομοιότητες με τη δική μου ζωή ή ένα είδος συνέχειας του «Rock n’ Roll» (ελληνικός τίτλος: Μεγάλωσε Αν Τολμάς)…

Αλλά γρήγορα συνειδητοποιήσαμε ότι το να ξαναπαίξουμε σε αυτό το μοτίβο με τη Μαριόν κινδύνευε να γίνει κάπως κουραστικό. Τότε σκέφτηκα τον Βενσάν Κασέλ, με τον οποίο ήθελα να συνεργαστώ εδώ και πολύ καιρό, κι αμέσως τον είδα ως Καίσαρα: είναι τρελό, έχει απόλυτα το προφίλ του χαρακτήρα στο κόμικ! Έχει αυτή τη γατίσια πλευρά, την ηλικία για να παίξει το ρόλο, τη στιβαρή παρουσία…

Ακολούθησαν συναντήσεις για να συζητηθεί η διανομή και φυσικά οι χαρακτήρες του Αστερίξ και του Οβελίξ. Αρχίσαμε να εξετάζουμε τα ονόματα διαφόρων ηθοποιών και κάποια στιγμή ο παραγωγός Ζερόμ Σεϊντού είπε: «Γκιγιόμ, δεν καταλαβαίνω: γιατί να μην είσαι εσύ; Είσαι νέος, έχεις πολλή ενέργεια, είσαι το νευρικό ανθρωπάκι που θέλει πάντα να έχει δίκιο… Είσαι τέλειος!» Συμφώνησαν όλοι μαζί του, όμως εγώ αναρωτιόμουν πώς θα συνδυάσω έναν τόσο σημαντικό ρόλο με τη σκηνοθεσία μιας ταινίας αυτής της κλίμακας.

Όμως τελικά συμφωνήσατε.

Ναι, γιατί συνειδητοποίησα ότι χρειαζόμασταν δύο ηθοποιούς που να είναι φίλοι για να παίξουν τον Αστερίξ και τον Οβελίξ και τότε σκέφτηκα τον Ζιλ Λελούς… Βέβαια, θα έπρεπε να παχύνει, αλλά ήξερα ότι είχε τα απαραίτητα προσόντα για έναν τέτοιο χαρακτήρα: την ικανότητα να παίζει κάτι παιδικό, κάτι αφελές, σχεδόν ποιητικό. Πήγα να τον δω για να μάθω αν ήταν έτοιμος να πάρει 15 ή 20 κιλά και να πάρει τη θέση του Ζεράρ Ντεπαρντιέ, ο οποίος πραγματικά έχει ταυτιστεί με τον ρόλο – ο Ζιλ είχε ευτυχώς το θάρρος να δεχτεί. Πλέον ξέρω ότι μετά από ένα λεπτό, οι θεατές θα τον δεχθούν αμέσως, θα μοιάζει σαν τον μόνο ηθοποιό που μπορεί να δει κανείς στον ρόλο. Είναι συγκινητικός, μαγικός… Είμαι πολύ ευχαριστημένος γιατί ήταν ένα από τα μεγάλα στοιχήματα αυτής της περιπέτειας. Μπορώ να σας πω ότι ο Ζιλ έκανε σκληρή δουλειά: πήρε βάρος, γυμνάστηκε και μπήκε στο κοστούμι μοναδικά για να γίνει πραγματικά ο Οβελίξ.

Αστερίξ και Οβελίξ: Στο Δρόμο για την Κίνα - Ελληνική Αφίσα
Αστερίξ και Οβελίξ: Στο Δρόμο για την Κίνα – Ελληνική Αφίσα

Θυμάστε την πρώτη φορά που ήσασταν με τα κοστούμια και με το μακιγιάζ των χαρακτήρων σας;

Μια καταστροφή! Ενάμιση μήνα πριν από τα γυρίσματα, ο Ζιλ και εγώ συνειδητοποιήσαμε ότι αυτοί οι δύο ρόλοι απαιτούσαν πραγματική δουλειά στο παρασκήνιο. Έτσι, οργάνωσα μια πρόβα για την πρώτη σκηνή με κοστούμι, αρχίσαμε να παίζουμε και ήταν ο απόλυτος πανικός!

Στη συνέχεια αποφασίσαμε να συνεργαστούμε με έναν εξαιρετικό προπονητή, τον Ντανιέλ Μαρσοντόν, ο οποίος μας έβαλε να δουλέψουμε ο καθένας μόνος του και βοήθησε  να γίνει μέσα μας ένα κλικ: κάποια στιγμή ο Ζιλ και εγώ καταλάβαμε ποιοι ήταν αυτοί οι δύο Γαλάτες. Στην πραγματικότητα, στην ταινία, ο Αστερίξ και ο Οβελίξ είναι σαν έφηβοι που ανακαλύπτουν το συναίσθημα της αγάπης και αυτό τους κάνει να τσακώνονται διαρκώς. Αυτή η δουλειά μάς έκανε να επανεξετάσουμε τα παιδιά που ήμασταν, τον τρόπο που συμπεριφερόμασταν στους φίλους μας και αυτό ήταν ένας καθοριστικός παράγοντας. Στη συνέχεια, με τον Ζιλ, κάναμε πολλές πρόβες μέχρι να βρούμε τις φωνές των χαρακτήρων, τον τρόπο που κινούνται, που μιλάνε…

Και για πρώτη φορά τούς βλέπουμε παιδιά με τον Οβελίξ να πέφτει στη χύτρα του δρυίδη.

Πάντα αναρωτιόμουν σαν παιδί γιατί δεν είδαμε ποτέ αυτή τη στιγμή στα κόμικ. Γνωρίζω ότι υπάρχει ένα εικονογραφημένο βιβλίο στο οποίο η σκηνή εμφανίζεται, αλλά τίποτα περισσότερο. Σκέφτηκα ότι θα ήταν ενδιαφέρον να κάνω μια σύντομη αναδρομή…

Φαίνεται σαν να επιλέξατε τους ηθοποιούς σας σε σχέση με τους ρόλους και την ιστορία, όχι απλώς για να φτιάξετε την καλύτερη δυνατή λίστα καστ.

Ακριβώς. Δεν ήθελα απλώς ένα λαμπερό καλειδοσκόπιο προσώπων, αλλά ηθοποιούς που είχαν κάτι να δώσουν. Σε γενικές γραμμές, όταν θέλεις να γυρίσεις μια ταινία όπως αυτή (μια φιλόδοξη και δημοφιλή ταινία), επιλέγεις ηθοποιούς που εκτιμά το κοινό, αλλά αυτό δεν με εμπόδισε να αναζητήσω και λιγότερο γνωστά πρόσωπα. Αυτό που πραγματικά μου αρέσει σε αυτό το πλούσιο καστ είναι ότι συγκεντρώνει ανθρώπους τόσο από τον πολύ δημοφιλή όσο και από τον πιο «σινεφίλ» κινηματογράφο. Αυτό που μου έκανε εντύπωση ήταν ότι όλοι ήθελαν πραγματικά να παίξουν στον Αστερίξ! Από όλους τους ανθρώπους στους οποίους πρότεινα έναν ρόλο, σχεδόν κανείς δεν μου είπε όχι.  Αυτό το σύμπαν, αυτοί οι χαρακτήρες είναι μέρος του συλλογικού υποσυνείδητου: μεγαλώσαμε μαζί τους και τα παιδιά μας συνεχίζουν να τους ανακαλύπτουν.

Πείτε μας για την απόφαση να αναθέσετε έναν ρόλο στον διάσημο ποδοσφαιριστή Ζλάταν Ιμπραΐμοβιτς.

Άλλη μια τρελή ιστορία… Όταν τον γνώρισα, συνειδητοποίησα ότι αυτός ο τύπος δεν ήταν μόνο πολύ αστείος αλλά και ταπεινός, αξιολάτρευτος και συγκινητικός. Το τρελό είναι ότι ήμουν ο μόνος συνομιλητής του στο πλατό, είτε επρόκειτο για τον χαρακτήρα του, είτε για το συμβόλαιό του, είτε για το πρόγραμμά του, είτε για το κοστούμι του, είτε για τα ακροβατικά του… Κάθε φορά που έπρεπε να αντιμετωπίσω ένα πρόβλημα, κανείς γύρω μου δεν μπορούσε να τον βρει, οπότε καλούσα ο ίδιος τον Ζλάταν και μου απαντούσε αμέσως: «ναι, αφεντικό;» (γέλια).

Φτάνετε στο τέλος μιας τετραετούς κινηματογραφικής περιπέτειας, η ταινία επιτέλους κυκλοφορεί. Πώς αισθάνεστε;

Εξαντλημένος, αλλά πολύ χαρούμενος! Είμαι περήφανος για αυτή την ταινία, είναι όπως την ονειρεύτηκα. Κατά τη διάρκεια αυτών των ετών προετοιμασίας, αυτών των μηνών γυρισμάτων και στη συνέχεια της μεταπαραγωγής, δεν τα παράτησα, έκανα ό,τι καλύτερο μπορούσα. Εύχομαι ολόψυχα το κοινό να απολαύσει αυτόν τον Αστερίξ, να γελάσει και να διασκεδάσει μπροστά στην ταινία. Αυτό θα με έκανε πραγματικά ευτυχισμένο…

Αστερίξ και Οβελίξ: Στο Δρόμο για την Κίνα
Αστερίξ και Οβελίξ: Στο Δρόμο για την Κίνα
Ο πρωταγωνιστής Ζιλ Λελούς μιλά για την ταινία

 

Μια δυνατή φιλία ενώνει τον Αστερίξ και τον Οβελίξ – και για εσάς, η πρόταση να συμμετάσχετε σε αυτήν την ταινία ήρθε από έναν πολύ στενό σας φίλο, τον Γκιγιόμ Κανέ…

Αυτό ήταν σημαντικό! Στην πραγματικότητα, όλα ξεκίνησαν από μια συζήτηση κατά τη διάρκεια των διακοπών, όταν το πρότζεκτ ήταν ακόμη σε εξέλιξη. Ο Γκιγιόμ μού μιλούσε για τις ιδέες του για το καστ και του επισήμανα πόσο φαινόταν ότι ήθελε να παίξει τον Αστερίξ. Φυσικά, είχε πάρει το σενάριο μαζί του και από εκείνη τη στιγμή αφήσαμε στην άκρη τις διακοπές και μιλούσαμε μόνο για τον Αστερίξ και τον Οβελίξ! Αισθάνομαι ότι ο Γκιγιόμ μού έδειξε τεράστια εμπιστοσύνη, πέρα από τη φιλία που μας συνδέει, προσφέροντάς μου αυτόν τον ρόλο. Συναντηθήκαμε στις αρχές της δεκαετίας του 2000, τυχαία, στους διαδρόμους μιας μικρής εταιρείας παραγωγής. Αγωνιζόμασταν, ονειρευόμασταν τον κινηματογράφο και να ‘μαστε σήμερα, δουλεύοντας μαζί σε αυτό το τεράστιο έργο. Είναι πραγματικά τόσο όμορφο.

Πριν αναλάβετε τον ρόλο, ήσασταν εξοικειωμένος με αυτό το σύμπαν;

Αυτοί οι ήρωες αντιπροσωπεύουν για μένα μια ορισμένη ιδέα του γαλλικού χιούμορ. Αυτός ο έξυπνος συνδυασμός ισχυρών, θαρραλέων χαρακτήρων και άλλων που είναι πολύ πιο δειλοί με διασκέδαζε πάντα πολύ. Θα έλεγα ότι είναι η δική μας Marvel! Όπως πολλοί άλλοι, τα ξέρω όλα απ’ έξω: τις ταινίες κινουμένων σχεδίων, τα κόμικ, τις άλλες ταινίες που έχουν ήδη κυκλοφορήσει.

Πρέπει φυσικά να σας πω ότι φοβόμουν μέχρι θανάτου, μια αίσθηση που δε με άφησε από την ημέρα που είπα το «ναι» στον Γκιγιόμ μέχρι το τέλος των γυρισμάτων. Ήταν τεράστια ευθύνη να αναλάβω τον ρόλο αυτό, διότι ο Ζεράρ Ντεπαρντιέ δε μπορεί να αντικατασταθεί – είναι η Γαλλία, είναι ο Οβελίξ! Ήταν αδύνατο και αδιανόητο στα μάτια μου ότι θα μπορούσα να κάνω κάτι καλύτερο και να τον κάνω να «ξεχαστεί». Οι θεατές έχουν εντρυφήσει σε μεγάλο βαθμό στη φωνή, το γέλιο και τις χειρονομίες του Ζεράρ σε αυτόν τον χαρακτήρα.

Στόχος μου ήταν να παίξω έναν Οβελίξ με αυτή την αναφορά στο μυαλό μου, ενώ παράλληλα απομακρυνόμουν από αυτήν. Για να είμαι ειλικρινής, φοβήθηκα τόσο πολύ που σχεδόν έκανα πίσω έξι μήνες πριν από τα γυρίσματα. Μια μέρα μιλούσα με την κόρη μου και είπα: «Δε νομίζω ότι θα το κάνω». Με κοίταξε κατευθείαν στα μάτια και μου είπε «σοβαρολογείς;»: Ένιωσα σαν να βρισκόμουν στο γραφείο του διευθυντή! Φυσικά, είχε απόλυτο δίκιο. Ξέρω σήμερα ότι θα είχα υποφέρει, αν το είχε κάνει κάποιος άλλος στη θέση μου.

Μιλήσατε για αυτό με τον Ζεράρ Ντεπαρντιέ;

Προσπάθησα να επικοινωνήσω μαζί του αρκετές φορές, πολύ καιρό πριν από τα γυρίσματα – δεν είναι το πιο εύκολο πράγμα! Τελικά μου τηλεφώνησε και μου είπε: «Ναι, τι θέλεις, Λελούς; Θέλεις να μάθεις πώς να παίξεις τον Οβελίξ, σωστά;» Δεν πρόλαβα να απαντήσω πριν μου πει: «Θα σου δώσω μια συμβουλή: ο Οβελίξ έχει μαργαρίτες στα μάτια του.» Αυτή η φράση, οι «μαργαρίτες στα μάτια», μου έμεινε και με κράτησε σε όλη τη διάρκεια της ταινίας…

Πώς σας βοήθησε η ταινία να εξελίξετε τη φιλία σας με τον Γκιγιόμ Κανέ;

Γνωριζόμαστε τόσο καιρό. Έχουμε μοιραστεί τόσα πολλά πράγματα, από τα πιο όμορφα μέχρι τα πιο απογοητευτικά. Ο Γκιγιόμ είναι πλέον περισσότερο μέλος της οικογένειάς μου, παρά φίλος. Ξέρουμε ο ένας τον άλλον απ’ έξω και ανακατωτά, τα προτερήματά μας, αλλά και τα ελαττώματά μας! Σήμερα, ανυπομονούμε παρέα να ανακαλύψει το κοινό την ταινία. Θα ήθελα το κοινό να περάσει όμορφα, αλλά και να αναγνωρίσει το τιτάνιο έργο που επιτέλεσε ο Γκιγιόμ. Δούλεψε σαν τρελός σε μια μετά-covid περίοδο που δεν ήταν εύκολη. Αυτό που μας έχει απομείνει για να ζούμε είναι η χαρά του κοινού. Ελπίζω ότι αυτό θα συμβεί και ανυπομονώ…

Αστερίξ και Οβελίξ: Στο Δρόμο για την Κίνα - Βενσάν Κασέλ ως Ιούλιος Καίσαρας
Αστερίξ και Οβελίξ: Στο Δρόμο για την Κίνα – Βενσάν Κασέλ ως Ιούλιος Καίσαρας
Ο Βενσάν Κασέλ μιλά για την ταινία


Ξαφνιαστήκατε όταν ο Γκιγιόμ Κανέ σάς πρότεινε να παίξετε τον Ιούλιο Καίσαρα;

Πριν απαντήσω, θα ήθελα να ανατρέξω στην «ιστορία» μας με τον Γκιγιόμ… Είχαμε ένα είδος παράλληλης πορείας από τη δεκαετία του ’90 και είχα ήδη χάσει την ευκαιρία να συναντηθώ επαγγελματικά μαζί του. Οπότε, όταν ο ατζέντης μου μού είπε για αυτή την πρόταση, ήθελα να πω ναι πριν ακόμα διαβάσω οτιδήποτε. Ήθελα επίσης να κάνω μια κωμωδία εδώ και πολύ καιρό, οπότε είχα πειστεί από την αρχή. Έμαθα επίσης ότι ο Γκιγιόμ υποτίθεται ότι αρχικά θα έπαιζε τον Καίσαρα, και είπα στον εαυτό μου ότι πρέπει να είχε γράψει κάτι καλό για τον εαυτό του!

Και πόσο εύκολα φανταστήκατε τον εαυτό σας ως Ρωμαίο αυτοκράτορα;

Αμέσως μόλις δοκίμασα το κοστούμι και το χτένισμα! Έμοιαζα πραγματικά με τον Καίσαρα του κόμικ και αυτό με βοήθησε καθ’ όλη τη διάρκεια των γυρισμάτων.

Αγαπούσατε τα κόμικ όταν ήσασταν παιδί;

Τα λάτρευα! Την πρώτη φορά που πήγα στη Βραζιλία, όταν ήμουν 19 ετών, ήταν ο Αστερίξ που με βοήθησε να καταφέρω να μιλήσω εκεί. Στην πραγματικότητα, ήμουν αρκετά μέτριος ως μαθητής, δεν ήμουν πολύ καλός στις ξένες γλώσσες και αν έμαθα πορτογαλικά αρκετά γρήγορα εκεί, ήταν χάρη στα κομμάτια λατινικών που είχαν περάσει μέσα από τα κόμικ. Έτσι κατάλαβα τα βασικά για το πώς λειτουργεί η λατινική γλώσσα. Και μιας και μιλάμε για τα κόμικ, υπάρχει ένα που θα ήθελα πολύ να δω σε διασκευή: «Ο Αστερίξ στην Κορσική». Πέρα από την κορσικανική μου καταγωγή, βρίσκω την ιστορία πολύ αιχμηρή και τους χαρακτήρες της απίστευτους. Μου αρέσει πολύ και ο «Αστερίξ στην Ισπανία»…

Πώς είναι ο Ιούλιος Καίσαρας που υποδυθήκατε;

Είναι μεν αυτοκράτορας, αλλά βασικά είναι απλώς ένας τύπος που έχει προβλήματα με το κορίτσι του και δεν ξέρει τι να κάνει! Είναι μια στιγμή που όλοι οι άντρες έχουν βιώσει. Ο Καίσαρας είναι ένας θεόσταλτος χαρακτήρας για να υποδυθείς. Παρά την κλίμακα του πρότζεκτ, πάντα υπήρχε περιθώριο να προστεθούν κι άλλες κωμικές αποχρώσεις.

Συναντιέστε επίσης πάλι με την Μαριόν Κοτιγιάρ, σε ένα εντελώς διαφορετικό κλίμα σε σχέση με το «Μέχρι το Τέλος του Κόσμου» του Ξαβιέ Ντολάν.

Ήξερα από νωρίς ότι θα ήταν αυτή που θα έπαιζε το ρόλο και χάρηκα πολύ! Η Μαριόν είναι μια από τις μεγαλύτερες ηθοποιούς μας, μια εξαιρετική ερμηνεύτρια που ξέρει πάντα πώς να βρίσκει ένα είδος φρεσκάδας στον τρόπο που προσεγγίζει τους ρόλους της. Παρόλο που είναι προφανώς επαγγελματίας στην προετοιμασία της, ξέρει πώς να είναι εντελώς ενστικτώδης και είναι συναρπαστικό να παίζεις μαζί της.  Στην ταινία αυτή είχαμε επιτέλους μερικές σκηνές μαζί και ελπίζω να έχω την ευκαιρία να τη συναντήσω πολλές φορές ακόμη σε κινηματογραφικά πλατό.

Η Μαριόν Κοτιγιάρ μιλά για την ταινία


Υποδύεστε μια πολύ εξωστρεφή Κλεοπάτρα στην ταινία. Πώς δημιουργήσατε τον χαρακτήρα;

Η Κλεοπάτρα με γυρίζει πίσω στα παιδικά μου χρόνια: όλοι είχαμε μια συλλογή από κόμικ Αστερίξ και Οβελίξ στο σπίτι και πάντα η ιστορία που με γοήτευε περισσότερο ήταν το «Αστερίξ και Κλεοπάτρα». Για την ταινία, ήθελα να βρω αυτό το πνεύμα που θυμόμουν: μια πολύχρωμη γυναίκα! Ήθελα να διασκεδάσω, παίζοντας μια Κλεοπάτρα σε κρίση. Αυτό σου επιτρέπει να παίξεις με την υπερβολή, όπως π.χ. με το χαρακτηριστικό της γέλιο.

Πώς το βρήκατε αυτό το γέλιο; 

Βγήκε κατά τη διάρκεια μιας από τις πρώτες αναγνώσεις του σεναρίου με τον Γκιγιόμ. Έγραφε απλώς «γελάει» και αυτό μου ήρθε εκείνη τη στιγμή. Είχε μια «καρτουνίστικη» πτυχή που αντιστοιχούσε στο σύμπαν της ταινίας, οπότε αποφασίσαμε να το κρατήσουμε.

Μερικές εμβληματικές ηθοποιοί έχουν υποδυθεί την Κλεοπάτρα στο παρελθόν.

Σίγουρα δε μπορείς να μη σκεφτείς τις τεράστιες ηθοποιούς που έχουν υποδυθεί εκδοχές του ρόλου αυτού. Όμως, πρώτα από όλα με ενδιέφερε πραγματικά η κωμωδία του χαρακτήρα και όχι απαραίτητα η επική πλευρά, κάτι που διευκόλυνε τα πράγματα.

Πώς νιώθετε όταν βλέπετε τον εαυτό σας στον καθρέφτη μακιγιαρισμένη και ντυμένη σαν Κλεοπάτρα;

Είναι όλα πολύ επιβλητικά: τα κοστούμια είναι εντυπωσιακά, η κόμμωση είναι τρελή, τα κοσμήματα και το μακιγιάζ είναι συναρπαστικά. Και πράγματι, την πρώτη φορά που βρίσκεσαι στο «δέρμα» της Κλεοπάτρας, καταλαβαίνεις ότι το μεγαλύτερο μέρος της δουλειάς έχει γίνει…

Έχετε συνεργαστεί και στο παρελθόν με τον Γκιγιόμ Κανέ. Πώς τον είδατε να διευθύνει μια τόσο μεγάλη παραγωγή;

Τον είδα να παραμένει πολύ ελεύθερος, πολύ σίγουρος, αλλά και να ακούει προτάσεις και πάνω απ’ όλα τον είδα να κάνει αυτό που αγαπάει: να βρίσκει την ανθρωπιά των χαρακτήρων. Αυτό είναι πάντα αυτό που αναζητά, ανεξάρτητα από το πόσο μεγάλες είναι οι παραγωγές του. Στον Γκιγιόμ αρέσει να αφηγείται τις ιστορίες των ανθρώπων, είναι μια θεμελιώδης πτυχή της δουλειάς του. Αυτός είναι ο λόγος που οι ταινίες του συγκινούν και έχουν απήχηση στο κοινό όλα αυτά τα χρόνια.

Φυσικά, η πίεση ήταν τεράστια για τον «Αστερίξ»: αντιπροσώπευε τέσσερα χρόνια δουλειάς με μια διακοπή λόγω του κόβιντ και την αγωνία να μην ξέρουμε αν θα μπορούσαμε να συνεχίσουμε ή όχι. Αλλά στο πλατό του, και παρά τις δυσκολίες που συναντά κανείς σε ένα τόσο τεράστιο έργο, άντεξε, γνωρίζοντας πώς να περιβάλλεται από πολύ δημιουργικούς ανθρώπους, είτε στην τεχνική του ομάδα είτε στο καστ. Και τα κατάφερε θαυμάσια!

Πληροφορίες «Αστερίξ και Οβελίξ: Στο Δρόμο για την Κίνα»

  • Σκηνοθεσία: Γκιγιόμ Κανέ
  • Σενάριο: Γκιγιόμ Κανέ, Ζιλιέν Ερβέ, Φιλίπ Μεσελέν, βασισμένο στους χαρακτήρες των Ρενέ Γκοσινί και Αλμπέρ Ουντερζό
  • Ηθοποιοί: Γκιγιόμ Κανέ, Ζιλ Λελούς, Μαριόν Κοτιγιάρ, Βενσάν Κασέλ, Τζόναθαν Κοέν, Ραμζί Μπεντιά, Λεανά Σεά, Μελανί Τιερί, Ζλάταν Ιμπραΐμοβιτς, Χοσέ Γκαρσία
  • Διάρκεια: 114 λεπτά
  • Διανομή: Rosebud .21
  • Παραγωγή: POWER MEDIA PRODUCTIONS
Μεταγλώτηση «Αστερίξ και Οβελίξ: Στο Δρόμο για την Κίνα»

  • Μετάφραση: Κωστής Σωχωρίτης
  • Προσαρμογή: Πάνυ Ναούμ
  • Σκηνοθεσία: Κώστας Αποστολίδης
  • Ηχοληψία Στήβι Τριμανδύλης, Δημήτρης Σταυρακούδης
  • Μίξη Ήχου Στήβι Τριμανδύλης
  • Τεχνική Διεύθυνση Πάνος Ασημένιος
  • Digital Cinema Mastering Νίκος Καρτσώνης
  • Οργάνωση Παραγωγής Βάσω Φουσκαρίνη
  • Διεύθυνση Παραγωγής Βίκυ Κάουλα
  • Studio Μεταγλώττισης Power Media Productions ΑΕ
Οβελίξ Κώστας Τερζάκης
Αστερίξ Πάρις Παρασκευάδης Πλάνετς
Καίσαρας Αλμπέρτο Εσκενάζη
Κλεοπάτρα Άρτεμις Ματαφιά
Τατ Αν Μυρτώ Ναούμ
Πριγκίπισσα Φου Γι Νίκη Γρανά
Ντεν Σιν Κουίν Βαγγέλης Χαλκιαδάκης
Πανοραμίξ Τάκης Σακελλαρίου
Πολυσπορίς Κώστας Αποστολίδης
Κακοφωνίξ Τάσος Νταπαντάς
Πρίγκιπας Ντου Ντεν Ράφαελ Αριστοτέλους
Καπετανίξ Κωνσταντίνος Στελλούδης

 

Κυκλοφορεί από τις 2 Φεβρουαρίου στους κινηματογράφους

από τη Rosebud.21 και την Spentzos Films

 

Διαβάστε περισσότερα νέα εδώ

 

Προηγούμενο άρθρο«Μέρες Ξηρασίας» η τέταρτη ταινία του Εμίν Αλπέρ
Επόμενο άρθροΑλεξάνδρα Σακελλαροπούλου: «Οι Δούλες είναι κείμενο ποιητικής έξαρσης»