Η Kazuyo Sejima είναι μια από τις πιο γνωστές γυναίκες αρχιτέκτονες παγκοσμίως. Γεννήθηκε το 1956 στην Ιαπωνία. To 1981 ολοκληρώνει τις σπουδές της στο Japan Women’s University  και ξεκινάει συνεργασία με το γραφείο του Toyo Ito, στο οποίο θα εργάζεται για τα επόμενα 6 χρόνια. Το 1987 ανεξαρτητοποιείται και δημιουργεί το γραφείο Kazuyo Sejima & associates, μέχρι το 1995 όπου μαζί με τον Ryue Nishizawa θα στήσουν ένα από τα πιο δυνατά γραφεία που θα διακρίνεται για μια ιδιαίτερη αισθητική και θα σαρώνει στους παγκόσμιους διαγωνισμούς: τους SANAA (Sejima and Nishizawa and Associates). Ο Ryue Nishizawa ξεκίνησε να εργάζεται δίπλα της ως υπάλληλος και ύστερα από αρκετά χρόνια αποφάσισαν να γίνουν συνεργάτες. Άνθρωποι του χώρου ισχυρίζονται πως είναι ακόμα υπάλληλός της, η ίδια όμως στις συνεντεύξεις της τους διαψεύδει τονίζοντας πάντα πως δεν υπάρχει ιεραρχία στο γραφείο τους και πως όλες τις μεγάλες αποφάσεις τις λαμβάνουν μαζί, ισότιμα.

Η Kazuyo Sejima έχει δουλέψει επάνω σε αρκετές μελέτες, σε διάφορες χώρες όπως Γερμανία, Γαλλία, Αγγλία, Ολλανδία, Ηνωμένες Πολιτείες, Ισπανία. Από τα πιο πρόσφατα πρότζεκτ και πιο σημαντικά είναι το New Museum της Νέας Υόρκης (2010), το Shibaura House Office Building στο Τόκιο της Ιαπωνίας (2011), το μουσείο Louvre Lens στη Γαλλία (2012). Σε αυτά τα πρότζεκτ μπορεί κανείς να διακρίνει γυάλινες επιφάνειες και εξωστρεφείς χώρους, στοιχεία που είναι ευδιάκριτα και σε άλλα κτίρια που έχει σχεδιάσει η Sejima.

Kazuyo Sejima

Το 2010 λαμβάνει το Βραβείο Pritzker μαζί με τον Ryue Nishizawa. Εκείνη τη χρονιά διορίζεται διευθύντρια του τομέα της αρχιτεκτονικής για την Biennale της Βενετίας, όπου επιμελείται την 12η Παγκόσμια Έκθεση Αρχιτεκτονικής. Είναι η πρώτη γυναίκα που έχει επιλεχθεί ποτέ γι αυτή τη θέση. Η Sejima διδάσκει στο Japan Women’s University και στο Tama Art University.

Kazuyo Sejima
Kazuyo Sejima

Τα κτίριά της είναι συνθέσεις του φωτός με τη σκιά, του μέσα και του έξω. Διακρίνονται για τους καθαρούς γεωμετρικούς όγκους και τα μινιμαλιστικά στοιχεία. Οι επιφάνειες είναι καθαρές και λείες και αποτελούνται από υλικά όπως το γυαλί, το μάρμαρο, το μέταλλο. Η επιφάνεια είναι αυτή που διαχωρίζει αλλά και ενοποιεί το εσωτερικό του κτιρίου με τον περιβάλλοντα χώρο. Οι διάτρητοι όγκοι και οι διάφανες επιφάνειες με τα μεγάλα ανοίγματα ενισχύουν τον φυσικό φωτισμό και επιτρέπουν στο κτίριο να περιπλέκεται με την πραγματικότητα που βρίσκεται έξω από τον γυάλινο κόσμο. Αυτή ακριβώς η σύνδεση των δύο χώρων είναι η πηγή από όπου η Kazuyo Sejima αντλεί της σχεδιαστικές της αφετηρίες.

Η ένταξη του χώρου που σχεδιάζει στον περιβάλλοντα χώρο είναι ένα ζήτημα που λαμβάνει πάντα υπόψη  η Sejima, και μάλιστα είναι από τις πρώτες παραμέτρους που της ορίζουν το τελικό αποτέλεσμα. Η ίδια σε συνέντευξή της έχει πει: «Πάντοτε πρέπει να σε απασχολεί πως θα δείχνει ένα κτίριο δίπλα στα γειτονικά κτίσματα. Φυσικά αυτό δε σημαίνει πως πρέπει απλά να μιμείσαι ότι υπάρχει γύρω σου. Ούτε σημαίνει ότι πρέπει να κάνεις τα άλλα κτίσματα να φαίνονται άσχημα. Το ιδανικό είναι να φτιάξεις κάτι που με την παρουσία του θα κάνει τον περιβάλλοντα χώρο να δείχνει καλύτερος στο σύνολό του, και ταυτόχρονο το κτίριο σου θα φαίνεται όμορφο μέσα από την αρετή της σύνδεσής του με τα γύρω κτίσματα.»

The New Museum από την Kazuyo Sejima

Kazuyo Sejima
Kazuyo Sejima

Το κτίριο New Museum εγκαινιάζεται στις 30 Δεκεμβρίου του 2007. Σχεδιασμένο από την Kazuyo Sejima και τον Ryue Nishizawa, προορίζεται ως ένα σπίτι για τη σύγχρονη τέχνη και φυτώριο νέων ιδεών, καθώς και ως αρχιτεκτονικό τοπόσημο στο αστικό τοπίο της Νέας Υόρκης. Βρίσκεται στην οδό Prince Street, στο Bowery.  Οι αρχιτέκτονες λένε σε συνέντευξη τους πως όταν επισκέφθηκαν πρώτη φορά την περιοχή ήταν λίγο σοκαρισμένοι. Ήταν όμως μια πρόκληση για αυτούς να εντάξουν ένα μουσείο τέχνης σε ένα μέρος με τόσο ιδιόρρυθμη αστικότητα. Στο τέλος η περιοχή του Bowery και το Νέο Μουσείο που προτάθηκε κατέληξαν να έχουν πολλά κοινά. Και οι δύο αυτοί χώροι παρουσιάζουν έναν χαρακτήρα σαν μωσαϊκό, ανοιχτό, που αγκαλιάζει κάθε ιδιοσυγκρασία. Το μουσείο είναι ένας συνδυασμός της κομψότητας με την αστικότητα. Υψώνεται στα 53 μέτρα πάνω από το επίπεδο του δρόμου, μέσα σε ένα σύμπλεγμα κτιρίων μικρού και μεσαίου μεγέθους, διαφόρων τύπων και χρήσεων.

Καθώς οι επισκέπτες πλησιάζουν στο Bowery, ή από τα δυτικά κατά μήκος της οδού Prince Street, το βλέμμα τους συναντά το κτίριο, ως μια δραματική στοίβα από επτά ορθογώνια κουτιά. Αυτή η χαρακτηριστική μορφή απορρέει άμεσα από την ανάγκη για την επίλυση των αρχιτεκτονικών προκλήσεων και περιορισμών που είχε η περιοχή μελέτης. Κατέληξαν σε ένα πυκνό και φιλόδοξο πρόγραμμα που θα επέτρεπε μια ανοιχτή, ευέλικτη γκαλερί, χώρους με διαφορετικές ατμόσφαιρες και διαφορετικά ύψη, και όλα αυτά θα έπρεπε να προσαρμοστούν σε έναν στενό χώρο με αρκετά περιορισμένες δυνατότητες.

Kazuyo Sejima
Kazuyo Sejima

Για την αντιμετώπιση αυτών των συνθηκών, και χωρίς να θέλουν να δημιουργήσουν ένα μονολιθικό, σκοτεινό και χωρίς αέρα κτίριο, οι SANAA αναθέτουν βασικά προγραμματικά στοιχεία σε μια σειρά από επίπεδα (7 κύβους). Αυτά τα κουτιά στοιβάζονται ανάλογα με τις προβλεπόμενες ανάγκες για την κατανομή των χώρων και την κυκλοφορία των χρηστών, στη συνέχεια μετατοπίζονται από τον κεντρικό σπόνδυλο προς τα βόρεια, νότια, ανατολικά και δυτικά. Ο χειρισμός αυτός παράγει ανοιχτούς χώρους με φυσικό φωτισμό, διαφορετικές ατμόσφαιρες και εναλλαγή επιπέδων. Το πρώτο επίπεδο του κτιρίου είναι διαφανές, επιτρέποντας στους περαστικούς να απολαμβάνουν τα διάφορα εκθέματα, αλλά και άλλες δραστηριότητες που λαμβάνουν χώρο στο Μουσείο. Αυτή η γυάλινη μεμβράνη είναι ένα μεταβατικό διάστημα μεταξύ της ζωής του δρόμου και του Μουσείου. Ο ετερογενής χαρακτήρας του Bowery αποκτά με το Νέο Μουσείο ένα σημαντικό τοπόσημο, έναν μεγαλοπρεπές αλλά και ανάλαφρο χώρο, μια παλέτα φωτός, του λευκού και του ασημί.

Kazuyo Sejima
Kazuyo Sejima

Με την ολοκλήρωση του κτιρίου και πέντε χρόνια μετά από την αρχική σύλληψη της ιδέας η Kazuyo Sejima λέει σε συνέντευξη της: «Το κτίριο του New Museum έχει δύο πλευρές, μια των SANAA και μια του New Museum. Κατά το διάστημα που ήμασταν μαζί έχουμε αλλάξει και οι δύο πάρα πολύ. Κατά κάποιο τρόπο είμαστε και οι δύο μεγαλύτεροι, πιο χαλαροί αλλά ακόμα και πάντα ελπίζοντας να ψάξουμε και να εξερευνήσουμε καινούργια πράγματα. Το New Museum είναι ενδιαφέρον επειδή πάντα προσπαθεί να επαναπροσδιορίσει τον εαυτό και εμείς ελπίζουμε ότι έτσι θα συνεχίσει να είναι. Το κτίριό μας είναι μια απόπειρα να εκφράσουμε αυτή την περιπέτεια και την ελευθερία.»

 Βιβλιογραφία


Πηγές: http://www.newmuseum.org/building
http://en.wikipedia.org/wiki/Kazuyo_Sejima
http://architecturalinterviews.blogspot.com/2009/12/kazuyo-sejima-ryue-nishizawa-successes.html

Προηγούμενο άρθροΠέθανε ο νομπελίστας συγγραφέας Γκύντερ Γκρας
Επόμενο άρθροΕκδηλώσεις αφιερωμένες στο βιβλίο
Δήμητρα Τσίτση
Aristotle University of Thessaloniki, School of Architecture