Το θέατρο Άλφα-Ιδέα παρουσιάζει το θεατρικό έργο Από την Αντιγόνη στη Μήδεια, σε σκηνοθεσία και απόδοση κειμένων του Κώστα Γάκη. Μια παράσταση-σταθμός για το αρχαίο δράμα που αντικατοπτρίζει την αλήθεια δέκα συγκλονιστικών γυναικών. Η Αντιγόνη, η Ελένη, η Ιφιγένεια, η Κλυταιμνήστρα, η Κασσάνδρα, η Ιοκάστη, η Εκάβη, η Αγαύη, η Ηλέκτρα και η Μήδεια, οι εξέχουσες αυτές προσωπικότητες της αρχαίας ελληνικής τραγωδίας, ενσαρκώνονται επί σκηνής από ένα πρόσωπο, την Μαρία Παπαφωτίου. Το έργο βασίζεται στις έννοιες χρέος, θυσία, φόνος, αιμομιξία, οι οποίες σκιαγραφούν τον χαρακτήρα της εκάστοτε γυναίκας.

Από την Αντιγόνη στη Μήδεια

Ο ευρηματικός Κώστας Γάκης υποδύεται έναν Ποιητή με αμφιθυμικές εκρήξεις, ο οποίος αναζητά τη φλόγα της γυναικείας ψυχοσύνθεσης. Ο χαρακτήρας αυτός ανατρέχει αιώνες πίσω προκειμένου να ερμηνεύσει τον κόσμο αλλά και να χαθεί στο βάθος του χρόνου στην ιστορία του δυτικού πολιτισμού. Το ταξίδι «Από την Αντιγόνη στη Μήδεια», αρχίζει από την Αθήνα έξι αιώνες π.Χ. όταν γεννήθηκε η δραματική ποίηση με τη μορφή της τραγωδίας. Οι μεγάλοι ποιητές Όμηρος, Αισχύλος, Σοφοκλής, Ευριπίδης αποτυπώνουν τη γυναίκα ως μια αρχετυπική μορφή του έρωτα, της θυσίας και της γνώσης.

Στο εν προκειμένω θεατρικό ταξίδι, ο κεντρικός πρωταγωνιστής, ο Ποιητής, ανταμώνει αρχικά την «Αντιγόνη» του Σοφοκλή. Η Αντιγόνη έχει χρέος να θάψει το νεκρό αδελφό της, τον Πολυνείκη, παρά την αντίθετη εντολή του θείου της και βασιλιά της Θήβας Κρέοντα. Στη συνέχεια, ο Ποιητής συναντά την «Ελένη» του Ευριπίδη και του Ομήρου. Οι συμφορές της Ελένης αρχίζουν από τη νίκη της θεάς Αφροδίτης κατά την κρίσιν περί κάλλους. Η θεά Αφροδίτη, εξασφαλίζοτας την εκλογή της από τον Πάρη, γιο του βασιλιά της Τροίας Πριάμου, του υποσχέθηκε ως ανταμοιβή να παντρευτεί την Ελένη. Η θεά Ήρα οργισμένη για την ήττα της τείνει να την καταστρέψει.

Στη συνέχεια, ο Ποιητής αντικρίζει την «Ιφιγένεια» του Ευριπίδη και τη μητέρα της «Κλυταιμνήστρα» του Αισχύλου. Ο βασιλιάς Αγαμέμνονας και πατέρας της Ιφιγένειας, καλέστηκε να θυσιάσει την κόρη του επειδή είχε προκαλέσει την οργή της θεάς Άρτεμις σκοτώνοντας το ιερό ελάφι της. Η Ιφιγένεια θυσιάστηκε στο βωμό της θεάς για τη νίκη της πατρίδας της με τους Τρώες. Η Κλυταιμνήστρα δεν μπόρεσε να συγχωρήσει τον άντρα της που θυσίασε το ίδιο τους το παιδί.

Από την Αντιγόνη στη Μήδεια.
Φωτογραφία από την παράσταση του έργου. Με τον Κώστα Γάκη και την Μαρία Παπαφωτίου, στο Θέατρο Άλφα-Ιδέα.

Η νίκη των Ελλήνων κατά των Τρώων εκπληρώθηκε με επιτυχία και οι κατακτητές μοιράστηκαν τις γυναίκες των ηττημένων. Ο Αγαμέμνονας φεύγοντας από την Τροία πήρε την «Κασσάνδρα» κόρη του βασιλιά της Τροίας Πρίαμου και της Εκάβης, ο οποίος την ερωτεύτηκε. Η Κασσάνδρα είχε χάρισμα από τον θεό Απόλλωνα να προφητεύει το μέλλον. Όταν  ο Αγαμέμνονας επέστρεψε σπίτι του με την Κασσάνδρα, η γυναίκα του η Κλυταιμνήστρα τους σκότωσε και τους δύο, αιτία ο Θάνατος της κόρης τους Ιφιγένειας. Ο ήρωάς μας, έρχεται αντιμέτωπος με μια ακόμα τραγική γυναίκα, την «Εκάβη» του Ευριπίδη. Η Εκάβη έζησε για να ξεριζωθεί από την πατρίδα της. Έζησε το σκληρό πένθος του μαρτυρικού θανάτου των παιδιών και του άντρα της.

Ο Ποιητής έρχεται πρόσωπο με πρόσωπο με την «Ιοκάστη» του Σοφοκλή. Η γυναίκα αυτή παντρεμένη με τον γιο της Οιδίποδα, γεννά τέσσερα παιδιά κατόπιν αιμομιξίας. Μια οδυνηρή περίπτωση γυναίκας είναι η «Αγαύη» από της Βάκχες του Ευριπίδη. Η γυναίκα αυτή αποκεφάλισε το γιό της Πενθέα και βασιλιά της Θήβας πάνω σε έκσταση, όπως το όρισε ο θεός Διόνυσος, επειδή δεν λατρεύτηκε απ’ την οικογένειά της όπως του άρμοζε.

«Η παράσταση Από την Αντιγόνη στη Μήδεια, πλανάται μέσα στον χρόνο, από τον αρχαίο στο σύγχρονο κόσμο.»

Ένα ακόμα γυναικείο πρόσωπο είναι η «Ηλέκτρα» του Σοφοκλή, κόρη του Αγαμέμνονα και της Κλυταιμνήστρας, αδελφή του Ορέστη και της Ιφιγένειας. Η Ηλέκτρα θρηνώντας για το φόνο του πατέρα της, βοηθάει τον αδελφό της Ορέστη να πάρει εκδίκηση σκοτώνοντας τη μητέρα τους Κλυταιμνήστρα και τον εραστή της Αίγισθο.

Ο Ποιητής τελειώνει το ταξίδι του στο αρχαίο δράμα με ένα ακόμα σπαρακτικό πρόσωπο τη «Μήδεια» του Ευριπίδη. Η Μήδεια σκότωσε τα δύο παιδιά της προκειμένου να εκδικηθεί τον άντρα της, Ιάσονα. Ο πόνος και η βαρβαρότητα της γυναίκας αυτής τη κάνει τη πιο γνωστή μητροκτόνο του αρχαίου δράματος.

Με καθαρή ματιά…

Με επιτυχημένη πορεία στο θέατρο, ο Κώστας Γάκης, τιμημένος το 2006 με βραβείο Χορν και υποψήφιος για βραβείο Κουν δραματουργίας στο έργο Λιοντάρια το 2010, σκιαγραφεί δέκα εξέχουσες γυναίκες του αρχαίου δράματος. Η παράσταση Από την Αντιγόνη στη Μήδεια, έκανε διεθνή πρεμιέρα στη Σεούλ τον περασμένο Σεπτέμβριο, αποσπώντας θετικές εντυπώσεις απ’ το κοινό. Η σκηνοθεσία του είναι άκρως ευρηματική, πολυκύμαντη, κινηματογραφική και εύρυθμη. Ο ίδιος, ως συγγραφέας και σκηνοθέτης, κατάφερε να αποδώσει το βάρος του ψυχισμού της κάθε γυναίκας με μικρές ανάσες κωμωδίας. Η απόδοση των κειμένων του ήταν άρτια, με συνδετικούς μονολόγους να γεφυρώνουν τις σκηνές. Με άκρως μελωδική και ατμοσφαιρική ζωντανή μουσική ο ίδιος, ως συνθέτης κατάφερε να αγγίξει με ευαισθησία και λυρισμό τις λέξεις του κειμένου. Τα ατμοσφαιρικά video art και κάποια τεχνικά βοηθήματα ήχων, όπως το βάθος της φωνής και νερά να ξεχειλίζουν από το άπειρο, ήταν το ουσιαστικό λιτό σκηνικό του έργου.

Αξιοσημείωτο είναι το πέρασμα απ’ την ανδροκρατούμενη αρχαία ελληνική σκηνή, στη σκοτεινή πλευρά της γυναικείας φύσης. Η επιλογή της ηθοποιού Μαρία Παπαφωτίου ήταν ορθή, καθώς η ίδια έδωσε μια δυναμική, ακριβή και φυσική ερμηνεία στα δέκα πρόσωπα. Οι γρήγορες και ορθές εναλλαγές στην τοποθέτηση της φωνής της και του κινησιολογικού της υποβάθρου, συντέλεσαν στην τελειοποίηση του εκάστοτε ρόλου. Η εξαιρετική ηθοποιός καθήλωσε το κοινό με την πολυεπίπεδη ερμηνευτική της απόδοση και την υποκριτική της δεινότητα. Αξίζει να αναφερθεί ότι στο πρόσωπο της Μήδειας και της Κλυταιμνήστρας, η ηθοποιός απέδωσε το συναισθηματικό τραγικό ρίγος και τη βαθιά εσωτερική αμεσότητα του ρόλου.

Από την Αντιγόνη στη Μήδεια.
Ο Κώστας Γάκης, σκηνοθετεί και συγγράφει το θεατρικό έργο. Από την Αντιγόνη στη Μήδεια.
Με Τεχνική Ανάλυση…

Ο Κώστας Γάκης στο έργο Από την Αντιγόνη στη Μήδεια αποδίδει το αρχαίο δράμα με σύγχρονα στοιχεία, χωρίς να αφαιρεί νοήματα και συμβολισμούς. Ο δημιουργός, λόγω της ευρείας μουσικής του παιδείας, αναπαράγει επιτυχώς το μέτρο της τραγωδίας- ωδής, κάτι που εμφανώς διακρίνεται στο σύνολο των παραστάσεων του. Ο ίδιος τοποθετεί τη Μαρία Παπαφωτίου μια ανάσα απ’ το κοινό στο κέντρο της σκηνής μεταδίδοντας ενεργειακά, παρά τη φρεσκάδα της ηλικίας της, το βάρος της ψυχικής ιδιοσυγκρασίας της κάθε γυναίκας. Με την τεχνική αυτή εκμηδενίζεται η απόσταση μεταξύ των σύγχρονων γυναικών και των απόκρημνων γυναικών του αρχαίου δράματος. Ωστόσο, στο φινάλε τονίζεται αυτή η απόσταση καθώς η Μήδεια εμφανίζεται κάτω απ’ τη σκηνή αποδεσμευμένη από οποιαδήποτε επαφή με τους θεατές.

Οι αρχαίες τραγωδίες έχουν νοήματα πανανθρώπινα. Οι προαναφερόμενοι τραγικοί ποιητές μέσω της αιωνιότητάς τους, επισημαίνουν το μεγαλείο που κρύβει ο άνθρωπος για τον ίδιο τον άνθρωπο.

Στην παράσταση διακρίνονται δύο ταλαντούχα κορίτσια η Στέλλα Ζιοπούλου και η Ίρις Κανδρή. Με τις αγγελικές τους φωνές στο τραγούδι χάρισαν μαγική ατμόσφαιρα στο χώρο. Ο Ευθύμης Χρήστου χρησιμοποίησε απλό και μετρημένο κινησιολογικό βηματολόγιο όπως άρμοζε στην παράσταση. Στη σκηνογραφία ο Στέφανος Λώλος απέδωσε λιτά και λειτουργικά την εικαστική αισθητική του έργου. Τα κουστούμια επιμελήθηκαν η Κωνσταντίνα Μαρδίκη μαζί με την Σάλι Αλάραμπι. Στο σχεδιασμό φωτισμού είναι ο Στέλιος Πλασκασοβίτης μαζί με τον Στέφανο Λώλο με ατμοσφαιρικούς φωτισμούς.

Η παράσταση Από την Αντιγόνη στη Μήδεια, πλανάται μέσα στον χρόνο, από τον αρχαίο στο σύγχρονο κόσμο. Μια γνήσια θεατρική δουλειά, άξια συγχαρητηρίων, με έντονα διαχρονικά στοιχεία, που αποδίδει ορθά το τραγικό μέγεθος των δέκα γυναικών.

Στο Θέατρο Άλφα-Ιδέα, παρουσιάζεται το θεατρικό έργο- Από την Αντιγόνη στη Μήδεια-.
Συντελεστές παράστασης «Από την Αντιγόνη στη Μήδεια»

  • Πρωτότυπο κείμενο: Κώστας Γάκης
  • Σκηνοθεσία, Μουσική, Video Art: Κώστας Γάκης
  • Ερμηνεύουν: Κώστας Γάκης, Μαρία Παπαφωτίου
  • Live Τραγούδι: Ίρις Κανδρή
  • Live Μουσική: Στέλλα Ζιοπούλου
  • Συνεργασία στη σκηνοθεσία: Ανθή Φουντά
  • Επιμέλεια κίνησης: Ευθύμης Χρήστου
  • Φωτισμοί: Στέλιος Πλασκασοβίτης, Στέφανος Λώλος
  • Σκηνογραφία: Στέφανος Λώλος
  • Κοστούμια: Σάλι Αλάραμπι, Κωνσταντίνα Μαρδίκη
  • Βοηθοί σκηνοθέτη: Βίλλη Κοντονικολάκη, Ισμήνη Πρωίου
Πληροφορίες

  • Τοποθεσία: Θέατρο Άλφα.Ιδέα
  • Διεύθυνση: 28ης Οκτωβρίου (Πατησίων) 37& Στουρνάρα 51, Πολυτεχνείο
  • Τηλέφωνο: 2105238742, 5221444
  • Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Κάθε Παρασκευή στις 21:00
  • Τιμές εισιτηρίων: Προπώληση από Viva.gr και από ταμείο θεάτρου: 10€, ημέρα παράστασης.
  • Γενική είσοδος: 15€, ημέρα παράστασης μειωμένο (φοιτητές, άνεργοι, ΑΜΕΑ): 12€
  • SiteFacebook

-Βία: Καθόλου

-Γυμνό: Λίγο

 

 

Διαβάστε περισσότερες Θεατρικές κριτικές εδώ

 

Προηγούμενο άρθροΗ Lara Fabian για δύο συναυλίες στην Αθήνα στις 19 και 20 Μαΐου!
Επόμενο άρθροΝέα κυκλοφορία βιβλίου: «Κάθε μέρα άλλος» του Ντέιβιντ Λέβιθαν από τις εκδόσεις Πατάκη
Ευγενία Σάλτα
Γεννήθηκε και μεγάλωσε στα Μέγαρα Αττικής. Απόφοιτη της Ανωτέρας Δραματικής Σχολής «Ιασμος» του Βασίλη Διαμαντόπουλου. Διαθέτει σεμιναριακή εκπαίδευση στη «Σκηνοθεσία Θεάτρου» και στη «Θεατρική γραφή» από τη σχολή Tabula Rasa. Ασχολείται με τη μουσική, τη φωτογραφία και το video art. Εργάζεται ως Σκηνοθέτης στον Δήμο Μεγαρέων και σε άλλες περιοχές της Δυττικής Αττικής. Αρθρογραφεί στο Artic.gr από το 2018.