"Εσύ είπες ναι", Γιάννης Μπέζος, Ηρώ ΜπέζουΠρωταγωνιστούν: Γιάννης Μπέζος, Γιάννης Στόλλας, Παναγιώτης Κατσώλης, Ηρώ Μπέζου
Σκηνοθεσία: Γιάννης Μπέζος
Yπόθεση: Εννέα ηθοποιοί αναλαμβάνουν πάνω στη σκηνή να διηγηθούν μια ιστορία. Αυτήν την «Αντιγόνης». Τα δύο από τα τέσσερα παιδιά του Οιδίποδα, Ετεοκλής και Πολυνείκης, έχουν πολεμήσει ο ένας εναντίον του άλλου και είναι ήδη νεκροί. Αιτία η καταπάτηση της μεταξύ τους συμφωνίας για εναλλαγή της εξουσίας, από τον έναν από τους δύο, τον Ετεοκλή. Ο θείος τους Κρέοντας, αναλαμβάνει την επομένη του τέλους του πολέμου την εξουσία και νομοθετεί ώστε να αποδοθούν οι πρέπουσες τιμές ταφής μόνο στον Ετεοκλή αφήνοντας το πτώμα του Πολυνείκη βορρά «σκυλιών και ορνέων».

Η Αντιγόνη, κόρη και αυτή του Οιδίποδα, παραβλέπει το νόμο και θάβει συμβολικά τον αδερφό της με τα ίδια της τα χέρια, γνωρίζοντας εξαρχής την καταδίκη σε θάνατο που συνεπάγεται η απόφασή της.

 

Κριτική


 

“Δε θέλω να καταλάβω! Θα καταλάβω όταν γεράσω! Όχι τώρα! Αν γεράσω!”

 

Η παράσταση εκτυλίσσεται σε διαδοχικές σκηνές που διακρίνονται από μία ολοένα και αυξανόμενη ταχύτητα στη ροή του λόγου αλλά και την πλοκή. Στις πρώτες τέσσερις, η Αντιγόνη συναντάται με την αδερφή της Ισμήνη, την παραμάνα και τον αγαπημένο της Αίμονα. Η «παρανομία» έχει ήδη συντελεστεί. Η Αντιγόνη έχει  θάψει τον αδερφό της έξω από τα τείχη καλύπτοντας τον συμβολικά με χώμα και έχει επιστρέψει στο σπίτι. Η αδερφή της Ισμήνη είναι η πρώτη που προσπαθεί να τη μεταπείσει να μην προχωρήσει. Είναι πιο συνετή, αγαπά την αδερφή της και δεν θέλει να τη χάσει, όμως ο ενδεχόμενος πόνος μιας τέτοιας πράξης για εκείνη ενεργοποιεί την άμυνα και όχι την αντίσταση. Η παραμάνα αναζητά την Αντιγόνη και ανησυχεί για την απουσία της, αποτελεί το πρόσωπο που αναδεικνύει την παιδικότητα της «μικρής» Αντιγόνης που έχει ανάγκη το χάδι, τη στοργή και την ασφάλεια της αγάπης της. Ο Αίμονας προσπαθεί να καταλάβει αυτά που η αγαπημένη του, του ζητά να της υποσχεθεί μέσα στην τεράστια ανασφάλειά του επικείμενου θανάτου της, την αμφιβολία για τον απόλυτο πόθο και τον έρωτα του αγαπημένου της λίγο πριν απ’ αυτόν. Η Αντιγόνη και ο Κρέοντας αντιμάχονται, με τον δεύτερο να προσπαθεί μάταια να τη μεταπείσει. Συγκρούονται ως το τέλος και η ίδια αρνείται να μην επαναλάβει την κανονική ταφή του αδερφού της, πράγμα που επισφραγίζει την τελική της καταδίκη. Ο Αίμονας εκλιπαρεί τον πατέρα-βασιλιά ώστε να αλλάξει την απόφασή του όμως -η γνωστή από την αρχή στους θεατές- εξέλιξη του μύθου δεν ανατρέπεται. Όλα αυτά σε ένα πιο σύγχρονο και «τεχνητό» από τον Annouilh θεατρικό περιβάλλον.

"Τα θέλω όλα. Αμέσως. Χωρίς συμβιβασμούς"Η σύγκρουση της Αντιγόνης με τον Κρέοντα αποτελεί την όγδοη και πιο συγκλονιστική σκηνή της παράστασης. Σε τριάντα (30) περίπου λεπτά εκτυλίσσεται  η βασική αποκάλυψη των προσώπων από τους δύο πρωταγωνιστές Ηρώ Μπέζου και Γιάννη Μπέζο. Η ανυπότακτη Αντιγόνη στη σκηνή αυτή γιγαντώνεται. Αναμετράται ευθέως με τον μεγάλο και πανίσχυρο Κρέοντα. Με μεγάλη επιτυχία και σε επίπεδο ρόλων. Η Ηρώ Μπέζου καταφέρνει να αποδώσει σπουδαία την παιδικότητα, τη δύναμη, τον άκαμπτο αυθορμητισμό και το αδιάφθορο του ρόλου της. Και γι’ αυτό και το ρεαλισμό του. Αψεγάδιαστη στις κινήσεις και εκπληκτική στους χρόνους της. Στη σκηνή όπου αντιμάχονται ταυτόχρονα ο άντρας με τη γυναίκα, το νέο με το παλιό, η εξουσία με τον επαναστάτη, ο Γιάννης Μπέζος φωτίζει μοναδικά την εκλογίκευση στην οποία ένας συνειδητοποιημένος ηγέτης προβαίνει προκειμένου να υπηρετήσει το ρόλο του ενώ αντιπαραβάλλει εκπληκτικά τη διαφορά του με τον «αρχαίο» Κρέοντα μέσα από τρομακτικές εκρήξεις βίας ενός προσώπου-τυράννου. Οι δύο πρωταγωνιστές πετυχαίνουν να μεταδώσουν με μεγάλη ένταση στο θεατή το καίριο ερώτημα: Ποιος τελικά καταφάσκει στην «ευτυχία» της ζωής και ποιος όχι; Ποια ψυχολογικά όρια επιχείρησε και η εξουσία να παραβιάσει και ποιες ήταν οι ανθρώπινες συνέπειες; Και τέλος, αρκεί η εκλογίκευση για να παύσει η αντίσταση του νόμου της φύσης ενάντια στο νόμο της πολιτείας;

"Θα ήταν πολύ εύκολο έτσι"καλλιεργημένες είναι ωστόσο και οι υπόλοιπες ερμηνείες. Ο αγγελιαφόρος-χορός Γιάννης Στόλλας με ιδιαίτερο ταλέντο και ζωηράδα αποδίδει τον «εναλλακτικό» χορό του  Annouilh. Ο Παναγιώτης Κατσώλης ως Αίμονας ταράζει με μία φοβερή ενέργεια και δίνει έντονα το προσωπικό του στίγμα στο ρόλο, από το ύφος μέχρι τη σωματική του έκφραση. Πολύ καλά δουλεμένες είναι οι ερμηνείες των φρουρών, Δημήτρη Κανέλλου και Κωνσταντίνου Τραφαλή, με κορυφαία τολμά να πει κανείς στιγμή για τον πρώτο την απόδοση του φοβισμένου και καταπιεσμένου ψυχισμού του υπηρέτη της εξουσίας στους παραληρηματικούς μονολόγους του απέναντι στον Κρέοντα. Τέλος, η Ντένια Στασινοπούλου ως Ισμήνη συγκινεί ιδιαίτερα, το ίδιο και η τρυφερή και στοργική παραμάνα Ελένη Κούστα.

Η σκηνοθεσία του Γιάννη Μπέζου είναι πιστή στο μεγαλειώδες θεατρικό έργο και αναδεικνύει εμφανώς τη σαφήνεια της μετάφρασης του έργου από το Μάριο Πλωρίτη μέσα από το μέτρο και την αμεσότητα των διαλόγων. Οι απλές γραμμές και οι μονότονες αντιθέσεις στα κοστούμια του Κέννυ Μακλέλλαν αλλά και τα δύο και μόνα σκηνικά μέσα (ένας καθρέφτης και μία καρέκλα) συντελούν ευφυώς στην εστίαση στις ερμηνείες και στην ανάδειξη έτσι της ψυχοσύνθεσης των προσώπων που επιδίωξε ο Annouilh. Η μουσική του Σταύρου Γασπαράτου ολοκληρώνει αυτό το σκοπό ιδανικά με έναν χαρακτηριστικά ατμοσφαιρικό τρόπο.

"Κανονικά, δεν θα έπρεπε να μεγαλώνει κανείς ποτέ"Ο θεατής πρέπει να αναμένει ότι έχει να κάνει με μια παράσταση απαιτητική, σκληρή και πολυδιάστατη. Αλλά εξόχως σημαντική για την εποχή μας. Βιώνει την κάθαρση επειδή του δίνεται η ευκαιρία να δει μια πανανθρώπινη και ολιστική προσέγγιση της φυσικής επανάστασης του ανθρώπου που δεν έχει ιδιοτελές κίνητρο, δε συμβιβάζεται, δεν διαφθείρεται, όποια κι αν είναι η θέση του μέσα στην κοινωνία. Με πιο σημαντική, τολμά να πει κανείς, εκείνη της Ηρούς Μπέζου, που καταφέρνει να αναδείξει στο πρόσωπο της «Αντιγόνης» το πρόσωπο όλων εκείνων των νέων που, σήμερα, δεν ευτυχούμε να καταλάβουμε…

Σημείωση: Λεπτομερείς πληροφορίες για το θεατρικό έργο του Jean Annouilh αντλήθηκαν από τη δημοσιευμένη επιστημονική εργασία της Δήμητρας Bock, αποφοίτου του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.

 

Trailer


 

Πληροφορίες παράστασης


Συντελεστές 

  • Πρωτότυπο σενάριο: Jean Annouilh
  • Μετάφραση: Μάριος Πλωρίτης
  • Σκηνοθεσία: Γιάννης Μπέζος
  • Σκηνικά-Κοστούμια: Κέννυ ΜακΛέλλαν
  • Μουσική: Σταύρος Γασπαράτος
  • Φωτισμοί: Γιάννης Δρακουλαράκος
  • Βοηθός Σκηνογράφος-Ενδυματολόγος: Κατερίνα Τσακότα
  • Βοηθός Σκηνοθέτη: Δάφνη Σταυροπούλου
  • Παραγωγή: Γιάννης Μπέζος

Παίζουν

  • Γιάννης Μπέζος
  • Γιάννης Στόλλας
  • Δημήτρης Κανέλλος
  • Ελένη Κούστα
  • Παναγιώτης Κατσώλης
  • Ηρώ Μπέζου
  • Κωνσταντίνα Νταντάμη
  • Ντένια Στασινοπούλου
  • Κώστας Τραφαλής

Ημέρες και ώρες παραστάσεων

  • Τετ., Σάβ. 9.15 μ.μ.
  • Κυρ. 8 μ.μ.

Τιμές εισιτηρίων

  • € 18
  • φοιτ.: € 12

Πληροφορίες Θεάτρου

  • Νέο Ελληνικό Θέατρο Γιώργου Αρμένη
  • Σπ. Τρικούπη 34 & Κουντουριώτου, Εξάρχεια, Αθήνα
  • Τηλ.: 210 8253489

 

Οι παραστάσεις ξεκίνησαν από τις 30 Ιανουαρίου 2013

 

Προηγούμενο άρθροΗ Misia στο Gazarte
Επόμενο άρθροΈκλεισε το ιστορικό βιβλιοπωλείο της «Εστίας»