Ανασχεδιασμός του SILO Πειραιά σε Μουσείο Ενάλιων Αρχαιοτήτων. Το  Ελληνικό Ινστιτούτο Αρχιτεκτονικής (Ε.Ι.Α.), στο πλαίσιο του 14ου κύκλου διαλέξεων, παρουσιάζει τον αρχιτεκτονικό διαγωνισμό για τον ανασχεδιασμό του υπάρχοντος αποθηκευτικού σταθμού σιτηρών, SILO Πειραιά. Η διάλεξη θα λάβει χώρα στο Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Αθηναίων, την Πέμπτη 6 Απριλίου 2017 στις 19:00.

Η εισαγωγή θα πραγματοποιηθεί από τον Ανδρέα Γιακουμακάτο (αρχιτέκτων, Καθηγητής της ΑΣΚΤ). Στη συνέχεια ο Γιώργος Αραχωβίτης (αρχιτέκτων, πρώην υπεύθυνος ανάπτυξης πολιτιστικής ακτής του ΟΛΠ) θα παρουσιάσει το γενικό σκεπτικό του διαγωνισμού. Την παρουσίαση του 1ου βραβείου θα κάνουν οι: Βαγγέλης Αντωνόπουλος, Θάλεια Βέττα, Γιώργος Γαβαλάς, Μαρία Πυλαρινού, Μάρω Ρήγα, Αναστασία Σταμούλη.

 Λίγα λόγια για το Διαγωνισμό Ανασχεδιασμού του SILO Πειραιά

Τον Μάρτιο του 2012 προκηρύχθηκε από τον ΟΛΠ και το ΥΠΠΟΤ, διεθνής ανοιχτός αρχιτεκτονικός διαγωνισμός με θέμα: Ανασχεδιασμός του υπάρχοντος κτιρίου του αποθηκευτικού σταθμού σιτηρών, SILO Πειραιά, και του περιβάλλοντος χώρου του σε Μουσείο Ενάλιων Αρχαιοτήτων και Ανάπλαση παράκτιας ζώνης του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς και μετατροπή της σε ελεύθερο ανοικτό χώρο υπαίθριας ψυχαγωγίας.

Για τη μετατροπή του αποθηκευτικού σταθμού σιτηρών του SILO Πειραιά σε Μουσείο Ενάλιων Αρχαιοτήτων, προβλέφθηκε ένα κτιριολογικό πρόγραμμα 13.000μ², εντός των ορίων του οικοπέδου του, έκτασης 9 στρεμμάτων. Η επανάχρηση (σύμφωνα με τη μουσειολογική προμελέτη του ΥΠΠΟΤ) προβλέπει την παράλληλη ανάπτυξη δύο μουσειακών θεματικών με διαφορετικές απαιτήσεις, καθώς η διατήρηση-ανάδειξη του κτιρίου ως βιομηχανικό μνημείο συνυπάρχει με τη φιλοξενία του αρχαιολογικού μουσείου. Επιπλέον του Μουσείου, ο διαγωνισμός περιλάμβανε και την ανάπλαση της παράκτιας ζώνης πέριξ του Σιλό, επιφάνειας 90 στρεμμάτων.

 

SILO Πειραιά- Ρεαλιστική άποψη του μουσείου
Ρεαλιστική άποψη του 1ου βραβείου για τον Aνασχεδιασμός του SILO Πειραιά σε Μουσείο Ενάλιων Αρχαιοτήτων

Ο διαγωνισμός έληξε τον Οκτώβριο του 2012, με την τελική συμμετοχή 89 προτάσεων. Ανάμεσα σε αυτές, το 40% ήταν από αλλοδαπούς μελετητές. Η κριτική επιτροπή, αποτελούμενη από 7 αρχιτέκτονες, (πανεπιστημιακούς, μέλη του ΣΑΔΑΣ και του ΥΠΠΟΤ) και με πρόεδρο τον ομότιμο καθηγητή του Α.Π.Θ. Δημήτρη Φατούρο, απένειμε 5 βραβεία και 9 εξαγορές. Το πρώτο βραβείο κέρδισε η πρόταση έξι ελλήνων μελετητών (Βαγγέλης Αντωνόπουλος, Θάλεια Βέττα, Γιώργος Γαβαλάς, Μαρία Πυλαρινού, Μάρω-Κυριακή Ρήγα και Αναστασία Σταμούλη). Αυτοί συγκρότησαν μια ομάδα σε ισότιμη βάση, για να αντιμετωπίσουν τις αυξημένες απαιτήσεις αυτού του μεγάλου (σε εύρος και δυσκολία αντικειμένου) διαγωνισμού.

Όλες οι κατατεθειμένες προτάσεις παρουσιάστηκαν σε έκθεση που οργάνωσε ο ΟΛΠ τον Μάρτιο του 2013. Οι βραβευθείσες μελέτες συμμετείχαν τον Μάιο του 2013 στην έκθεση “Βιομηχανική κληρονομιά: αναβίωση και βιωσιμότητα” που οργάνωσε το Ελληνικό Ινστιτούτο Αρχιτεκτονικής στο Μουσείο Μπενάκη. Η μελέτη πήρε τον Δεκέμβριο του 2013 την έγκριση του Κεντρικού Συμβουλίου Μουσείων του ΥΠΠΟΤ. Όμως, έκτοτε δεν υπάρχει καμία εξέλιξη προς την κατεύθυνση της υλοποίησης του έργου.

Η Διάλεξη

Στη διάλεξη αυτή, οι μελετητές θα παρουσιάσουν την βραβευθείσα με το πρώτο βραβείο αρχιτεκτονική πρόταση. Θα εστιάσουν στον προβληματισμό της ομάδας πάνω στα ευρύτερα ζητήματα της διαχείρισης κτιρίων-μνημείων. Παράλληλα θα σχολιάσουν τα αμφιλεγόμενα όρια της αρχιτεκτονικής παρέμβασης και την επίδραση αυτής στην παγιωμένη εικόνα ενός δεδομένου αστικού τοπίου. Θα παρουσιαστεί η συνθετική αποτύπωση του μορφολογικού και εννοιολογικού μετασχηματισμού ενός κτιρίου με την εισαγωγή αλλότριας της αρχικής χρήσης. Και τέλος, το αίτημα της ανάδειξης του Μουσείου ως ζωντανού χώρου. Ενός χώρου όπου εκτυλίσσεται η αλληλεπίδραση μεταξύ ιδιωτικού και δημόσιου, προσωπικών και συλλογικών ταυτοτήτων. Ένα πεδίο διαρκούς διαλόγου της μνήμης με την ιστορία.

SILO Πειραιά- Σχέδιο Τομής του νέου Μουσείου Ενάλιας Αρχαιολογίας
Σχέδιο Τομής του νέου Μουσείου Ενάλιων Αρχαιοτήτων

 

Πληροφορίες για τη διάλεξη στην ιστοσελίδα του Ε.Ι.Α.

 

Προηγούμενο άρθροTrajectory και touching.just: δίνοντας ευκαιρίες σε νέους χορογράφους
Επόμενο άρθροΗ RSOD επανέρχεται στην Ύδρα: Μια σχολή χορού χωρίς δασκάλους