Αλέξανδρος Ίσαρης: «Ο Νέος της Μοτύης και άλλα μυστήρια»

Αλέξανδρος Ίσαρης: «Ο Νέος της Μοτύης και άλλα μυστήρια»

Το βλέμμα 2007
Αλέξανδρος Ίσαρης, ζωγραφική, "Το βλέμμα", 2007

«Πολυτάλαντος και τελειομανής, ζωγράφος, ποιητής, πεζογράφος, δοκιμιογράφος, μεταφραστής, αρχιτέκτων, φωτογράφος, γραφίστας, ταγμένος στη μουσική, σφραγίζει καθετί που αγγίζει με ξεχωριστό μεράκι και αψεγάδιαστη επιμέλεια, χειριζόμενος μια γλώσσα, ποιητική και εικαστική, κρυπτική, συνειρμική και αμφίσημη» είναι κάποιοι από τους χαρακτηρισμούς που έχει απολαύσει κατά τα χρόνια της δημιουργίας του ο Αλέξανδρος Ίσαρης. Αρχιτέκτων, πολεοδόμος, ζωγράφος, ποιητής, πεζογράφος, δοκιμιογράφος, ο ίδιος δεν αποδέχεται τον χαρακτηρισμό «πολυπράγμων». Ότι και αν κάνει, το αντιμετωπίζει με μεγάλη σοβαρότητα και προσπαθεί να πετύχει ένα αποτέλεσμα που κρύβει πολύ μόχθο. Στόχος του είναι πάντα να παραδίδει ένα άψογο καλλιτεχνικό προϊόν αφού έχει εξαντλήσει όλα τα εφόδια που διαθέτει. Mε την πολύπλευρη προσωπικότητα και τη διαρκή παρουσία του σε πολλούς τομείς της πνευματικής δημιουργίας, θυμίζει τους καλλιτέχνες της Αναγέννησης, και από την άποψη αυτή, αποτελεί εντελώς ξεχωριστή περίπτωση στην πολιτιστική πραγματικότητα της Ελλάδος.

Ο νέος της Μοτύης
Ο νέος της Μοτύης- Αλέξανδρος Ίσαρης

Το λεύκωμα με τίτλο Αλέξανδρος  Ίσαρης: «Ο Νέος της Μοτύης και άλλα μυστήρια» αποτυπώνει την εικαστική δουλειά του καλλιτέχνη στο διάστημα 2004-2007. Πρόκειται για μια ολοκληρωμένη δουλειά από τις εκδόσεις Ίνδικτος που στόχο έχει να μας μυήσει στην ζωγραφική του πολυτάλαντου δημιουργού. Από την επιλογή τόσο των υλικών όσο και των θεματικών, των μοτίβων, των μορφών που δημιουργεί, καλύπτει ένα ευρύτατο χρονικά πεδίο: αρχαίων κούρων, αγαλμάτων αθλητών της κλασικής εποχής, τα γλυπτά συμπλέγματα θεών και ανθρώπων από τις ζωφόρους αρχαίων ναών και βωμών της Ολυμπίας και της Περγάμου, συναντούν τον Δαβίδ του Μικελάντζελο, τις αναγεννησιακές απεικονίσεις του Θείου Δράματος, τον Άγιο Σεβαστιανό, τις συνθέσεις του Τιντορέττο, του Ρούμπενς, του Βαν Γκόγκ και του Βέρμεερ, τους μεταφυσικούς αρχιτεκτονικούς χώρους του Τζόρτζιο ντε Κίρικο, τις αμφίσημες σουρεαλιστικές εικόνες του Ρενέ Μαγκρίτ.

Ο Νέος της Μοτύης , αποτελεί ξεχωριστή ενότητα στο λεύκωμα μιας και το συγκεκριμένο  δημιούργημα απορρόφησε σημαντικό μέρος από τον χρόνο του καλλιτέχνη για τρία συναπτά έτη. Το κάλλος του Νέου της Μοτύης (470/460 π.Χ.) συγκλόνισε τον Ίσαρη, όταν τον αντίκρισε στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, όπου εκτέθηκε το 2004, κατά την περίοδο των Ολυμπιακών Αγώνων. Πρόκειται για ένα άγαλμα από παριανό μάρμαρο , της ίδιας περιόδου και της ίδιας καλλιτεχνικής αξίας με το δυτικό αέτωμα του ναού του Διός στην Ολυμπία. Ο Αλέξανδρος Ίσαρης αφιέρωσε ατελείωτες ώρες στις έξι παραλλαγές που δημιούργησε,  προκειμένου να αποτυπώσει το τελικό έργο. Αντιλαμβανόμαστε ότι το εν λόγω άγαλμα λόγω της τελειότητας του αποτέλεσε έργο- σταθμό στα έτη  που του αφιερώθηκε . Ο ίδιος δηλώνει «Κουράστηκα υπερβολικά, αλλά ποτέ δεν μετάνιωσα γι’ αυτή μου την τρέλα».

Μαγική Εικόνα
Μαγική Εικόνα – Αλέξανρος Ίσαρης

Εκτός όμως από την Αρχαιότητα, ο Ίσαρης εστίασε αρκετά και στην Αναγέννηση, επειδή αναδεικνύει επίσης την ανθρώπινη μορφή. Στο λεύκωμα αναλύονται επιλεγμένα έργα της περιόδου (2004-2007), όπως ο εμβληματικός άνθρωπος με τον παπαγάλο (2005), η κυρία με το γαρίφαλο (2007), ο κόκκινος καθρέφτης (2006), το αυτί του Θεού (2007) και άλλα.  Τα πρόσωπα και τα στοιχεία της Αναγέννησης, από τα οποία αντλεί την έμπνευσή του ο καλλιτέχνης,  χρησιμοποιούνται εδώ ως προσωπεία μιας καθημερινότητας που βούλεται να είναι ερωτική. Ο Ίσαρης ως επί το πλείστων επιχειρεί μια διαχρονική παράθεση «βλεμμάτων» από παραστάσεις, που προέρχονται από την τέχνη των σπηλαίων έως τον εμπρεσιονισμό, διατεταγμένες σε μορφή παλίμψηστων εικονιδίων γύρω από την κεντρική μορφή. Η ιδιότητά του, ως  αρχιτέκτων διακρίνεται στην ισορροπημένη οργάνωση της σύνθεσης, στη σοφή κατανομή των όγκων και των φωτισμών, στην κρυφή αρμονία των ιδανικών χαράξεων.

Τέλος, στο δεύτερο μέρος του λευκώματος, έχουμε την ευκαιρία να απολαύσουμε το πλούσιο έργο του καλλιτέχνη στο οποίο αποτυπώνεται το πολύπλευρο ταλέντο του. Η ζωγραφική του Ίσαρη αποτελεί μια σημαντική πτυχή της σύγχρονης ζωγραφικής, όχι αποκλειστικά της ελληνικής, και εντάσσεται στον ευρύτερο ευρωπαϊκό χώρο του φανταστικού ρεαλισμού, όρο που και ο ίδιος αποδέχεται. Η ιδιαιτερότητά της δεν έγκειται μόνον στην εξαίρετη τεχνική που προκαλεί την περιέργεια και τον θαυμασμό, αλλά κυρίως στην εικαστική αφήγηση μιας προσωπικής ιστορίας που προκύπτει από την ανασύνθεση στοιχείων άλλων εποχών και τεχνών, με τρόπο απροσδόκητο και διστακτικό, απελπισμένο και επιθετικό, κρυπτικό και αινιγματικό, εφιαλτικό και ηδονικό. «Το έργο τέχνης είναι μια υλοποιημένη αίσθηση, ένας κόσμος που προκύπτει από το μηδέν και που καθιερώνεται ως μία νέα πραγματικότητα. Είναι ανεπίδεκτο μείωσης σε απλό πράγμα, γιατί έχει την ικανότητα να αναδεικνύει μια αλήθεια, που είναι τοποθετημένη μέσα στον χρόνο και στον χώρο». Χαρακτηριστική τεχνική του Ίσαρη είναι τα χρωματιστά μολύβια, την οποία και χρησιμοποιεί πάνω από είκοσι χρόνια αποδίδοντας τέλεια και την πιο μεγάλη λεπτομέρεια. Εξωτερικά οι συνθέσεις του μοιάζουν σαν ασκήσεις πάνω σε κλασικά έργα ζωγραφικής. Θυμίζουν κολάζ από αυθαίρετα συναρθρωμένες εικόνες. Στο βάθος όμως είναι οι λεπτομέρειες – ακτινογραφίες ενός τεράστιου σώματος, ενός κορμιού – τέρατος που περιέχει και τον ζωγράφο και τον θεατή.

NO COMMENTS

Σημείωση: Το σχόλιο σας θα αναρτηθεί μετά από έγκριση του διαχειριστή

Leave a Reply