Το Εθνικό Θέατρο και το Θέατρο Τέχνης για πρώτη φορά σε συμπαραγωγή θα παρουσιάσουν την Λέσχη του Στρατή Τσίρκα, από την τριλογία του Ακυβέρνητες Πολιτείες. Πρόκειται για ένα διετές εγχείρημα που θα μεταφέρει για πρώτη φορά στην ελληνική σκηνή το εμβληματικό αυτό έργο της μεταπολεμικής νεοελληνικής πεζογραφίας. Το πρώτο μέρος Η Λέσχη, θα παρουσιάζεται από τις 17 Μαρτίου μέχρι τις 28 Μαΐου, στο Υπόγειο του Θεάτρου Τέχνης. Τη δραματουργία και τη σκηνοθεσία υπογράφει η Έφη Θεοδώρου.

Η ολίσθηση

Η Λέσχη, το πρώτο μέρος της τριλογίας του Σ. Τσίρκα Ακυβέρνητες Πολιτείες, γεμίζει τις αισθήσεις του θεατή με την δημιουργία ενός μείγματος μεθυστικού. Ο εξωτισμός των Ιεροσολύμων, η ανάδυση μιας πολυπολιτισμικότητας. Οι έντονες πολιτικές αναφορές, ο πολεμικός απόηχος και φυσικά καταλυτικό ρόλο διαδραματίζει η κυριαρχία του έρωτα. Ο έρωτας ανάμεσα στον πρωταγωνιστή του έργου Μάνο Καλογιάννη και την Έμμη σφραγίζει και χρωματίζει το έργο, διαπερνώντας το και προσδίδοντάς του έναν χαρακτήρα περισσότερο προσωπικό.

Με τον τρόπο αυτό ο θεατής βιώνει μια ολίσθηση. Περνά από την μεγακλίμακα των παγκόσμιων ιστορικών γεγονότων, όπως του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, στην μακροκλίμακα. Αφενός των πολιτικά φορτισμένων γεγονότων, όπως η δράση της αριστεράς και αφετέρου της πολιτισμικής πολυφωνίας που κυριαρχεί στην Λέσχη, η οποία και μετουσιώνεται σε ένα χωνευτήρι ετερόκλητων πολιτισμών, για να εισχωρήσει στην μικροκλίμακα του ιδιωτικού. Είναι σα να εισβάλλει στον χώρο του προσωπικού, του έρωτα που γεννιέται και πυρακτώνεται ανάμεσα στον Μάνο και την Έμμη, γευόμενος ταυτόχρονα την αίσθηση του μοιραίου, αλλά και του αδιέξοδου χαρακτήρα του έρωτα αυτού.

Δημιουργείται έτσι ένα μωσαϊκό γεύσεων και αρωμάτων. Το οποίο όμως κορυφώνεται με την επιλογή του κύριου παραστατικού χώρου, των Ιεροσολύμων, ο οποίος μεγεθύνει και παράλληλα συμπυκνώνει την αίσθηση του εξωτικού, του διαφορετικού, του ανοίκειου.

Ακυβέρνητες Πολιτείες: το πολυπολιτισμικό κολάζ
Ακυβέρνητες Πολιτείες: το πολυπολιτισμικό κολάζ
Η παράξενη γοητεία

Η μη γραμμικότητα της αφήγησης και οι εναλλαγές των αφηγηματικών τεχνικών, δυσκολεύουν τον θεατή στην παρακολούθηση της πλοκής. Του ασκεί όμως παράλληλα μια παράξενη γοητεία, καθώς ανατρέπει τον ορίζοντα προσδοκίας του και συνεπώς τον ξαφνιάζει. Συνεπώς, τον κρατά σε μια διαρκή κατάσταση εγρήγορσης. Τα αντανακλαστικά του οξύνονται, όπως επίσης και η ανάγκη του να παρακολουθήσει την πλοκή. Να νιώσει πως συμμετέχει και ο ίδιος στην δημιουργία των έντονων ζυμώσεων και της τεταμένης κατάστασης.

Η παράσταση

Στην παράσταση, μέσα από την σκηνοθετική οπτική της Έφης Θεοδώρου, μεταφέρεται ήδη από την έναρξη του έργου, η αίσθηση του «κοσμικού κολλάζ». Η βιβλιοθήκη είναι σα να αποθηκεύει και να διαχέει μια γνώση «συμπαντική». Και εννοώ προερχόμενη από όλα τα μέρη του κόσμου, άρα πολυπολιτισμική, όπως και η αύρα του έργου. Μοιάζει συνεπώς με μια βουβή μα σταθερή, ακίνητη και μόνιμη σκηνική αποτύπωση του κοσμικού μείγματος, σαν ένα παράλληλο κείμενο με αυτό που διαδραματίζεται εν λόγω και εν κινήσει στην σκηνή από τους ήρωες.

Εξαιρετική επιλογή η σταδιακή, σταθερή και μόνιμη κατά την διάρκεια της παράστασης ζωγραφική αποτύπωση της Ιερουσαλήμ. Είναι σα να δημιουργούνται οι ακυβέρνητες πολιτείες εκείνη τη στιγμή. Να σχηματίζονται μέσα από τις δράσεις και τις αντιδράσεις των ηρώων, σα να σχηματίζουν αυτές την ίδια την πολιτεία, καθώς η πόλη όπως και επεκτατικά η χώρα είναι δημιούργημα των ανθρώπων της.

Η επιλογή των κοστουμιών (Άση Δημητρολοπούλου), όπως και των σκηνικών (επίσης της Άσης Δημητρολοπούλου) έχουν ως αποτέλεσμα να βουτά ο θεατής στον χωροχρόνο του έργου, παράλληλα να τον οσμίζεται και να τον γεύεται. Στο αποτέλεσμα αυτό συντελούν και οι λεπτοδουλεμένες ερμηνείες των ηθοποιών, που αναδεικνύουν επάξια, δίνοντας πνοή στους «χάρτινους» ήρωες. Βέβαια, πρόκειται για παράσταση που προϋποθέτει έναν προετοιμασμένο θεατή, γνώστη του έργου και των τεχνικών του Τσίρκα, αλλιώς εγκυμονεί ο κίνδυνος να καταστεί δυσνόητη και δύσπεπτη.

Ακυβέρνητες Πολιτείες: η ζωγραφική απεικόνιση
Ακυβέρνητες Πολιτείες: η ζωγραφική απεικόνιση
Συντελεστές παράστασης Ακυβέρνητες Πολιτείες

  • Δραματουργία – Σκηνοθεσία: Έφη Θεοδώρου
  • Σκηνικά – Κοστούμια: Άση Δημητρολοπούλου
  • Μουσική: Νίκος Πλάτανος
  • Κίνηση: Ερμής Μαλκότσης
  • Φωτισμοί: Σάκης Μπιρμπίλης
  • Συνεργάτις Δραματουργός: Παναγιώτα Κωνσταντινάκου
  • Βοηθός Σκηνοθέτη: Παρασκευή Λυπημένου
  • Φωτογράφος Παράστασης: Μυρτώ Αποστολίδου
  • Video Trailer: Μιχαήλ Μαυρομούστακος
  • Διανομή: (με αλφαβητική σειρά) Θανάσης Βλαβιανός, Θανάσης Δήμου, Ανθή Ευστρατιάδου, Γιώργος Κριθάρας, Κατερίνα Λυπηρίδου, Μανώλης Μαυροματάκης, Γιώτα Μηλίτση, Ηλέκτρα Νικολούζου, Δημήτρης Πασσάς, Μάνος Στεφανάκης
Πληροφορίες

  • Τοποθεσία: Θέατρο Τέχνης – Υπόγειο
  • Διεύθυνση: Πεσμαζόγλου 5, Αθήνα
  • Παραστάσεις: από την Παρασκευή 17 Μαρτίου μέχρι την Κυριακή 28 Μαΐου 2017
  • Ημέρες και Ώρες Παραστάσεων: Τετάρτη & Κυριακή στις 20.00 και Πέμπτη-Σάββατο στις 21:00
  • Από 19/4 Τετάρτη 20.00, Πέμπτη-Σάββατο στις 20.30, Κυριακή 19.00 μ.μ.
  • Τιμές Εισιτηρίων: Τετάρτη & Παρασκευή: 15 ευρώ (γενική είσοδος), 10 ευρώ (μειωμένο) και 8 ευρώ (άνεργοι) / Πέμπτη: 10 ευρώ (γενική είσοδος) / Σάββατο: 18 ευρώ (γενική είσοδος), 12 ευρώ (μειωμένο) και 8 ευρώ (άνεργοι) / Κυριακή: 16 ευρώ (γενική είσοδος), 12 ευρώ (μειωμένο) και 8 ευρώ (άνεργοι)
  • Τηλέφωνο: 210 3228706
  • Site Θεάτρου Τέχνης
  • Τα επόμενα δυο μέρη της τριλογίας θα παρουσιαστούν ως εξής:Οκτώβριος 2017 – «Aριάγνη», σκηνοθεσία Γιάννης ΛεοντάρηςΙανουάριος 2018 – «Η Νυχτερίδα», σκηνοθεσία Άρης Τρουπάκης
  • Βία: Καθόλου
  • Γυμνό: Μέτριο
Προηγούμενο άρθροΑπόψε: Lola Blau – Μιούζικαλ για μία ηθοποιό και έναν πιανίστα στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης
Επόμενο άρθροΈκθεση: Maria Lassnig. Το Μέλλον Επινοείται με Θραύσματα του Παρελθόντος